MOBILITET & HELSE

INKLUDERT SPESIELLE BEHOV FOR BEVEGELSE, MEDISINSKE KRAV OG KOSTHOLDSBEHOV

MSC Cruises og deres personale er oppmerksomme på gjestenes behov og streber alltid etter å tilby best mulig service og oppfylle internasjonale tilgjengelighetsstandarder.
For informasjon om assistanse som tilbys om bord og i våre havneterminaler, se overskriftene nedenfor.

 

Du finner også informasjon om spesielle behov i de generelle Bestillingsvilkårene og Transportvilkårene..

 

Gjester kan informere MSC Cruises om eventuelle spesielle behov ved å fylle ut skjemaet som er tilgjengelig her og hos sitt reisebyrå. Denne informasjonen bør helst gis ved bestillingstidspunktet eller, senest, minst 30 virkedager før avreise (for graviditet minst 2 uker).


Dette gir oss tid til å tilby best mulig service for våre gjester, noe som avhenger av fasiliteter og ressurser om bord på det aktuelle skipet. Hvis vi mottar melding etter denne fristen, vil vi gjøre vårt beste for å levere de etterspurte tjenestene, men det er ikke sikkert det er mulig med så kort varsel.

Dersom du bestilte cruiset ditt via et reisebyrå, skal dokumentasjonen sendes direkte til ditt reisebyrå.


Medisinske fasiliteter om bord

Våre medisinske fasiliteter om bord oppfyller eller overgår standardene for helsesentre på cruiseskip som er vedtatt av CLIA. De inkluderer grunnleggende diagnostikk og behandlingsmuligheter, men skipets helsesentre er ikke forpliktet til – og er heller ikke – utstyrt etter samme standard som et sykehus på land. De bemannes av fulltidsansatte autoriserte leger og sykepleiere, og på enkelte skip finnes det også ambulansepersonell. Utenom klinikkens åpningstider to ganger daglig, er medisinsk personell tilgjengelig 24 timer i døgnet ved nødsituasjoner.

 

Våre helsesentre er ment å tilby akuttbehandling ved sykdom eller ulykker som kan oppstå i løpet av ferien, og ikke for å gi langvarig behandling til personer med kroniske sykdommer eller som erstatning for vanlig helsehjelp. Det medisinske personalet om bord er ikke tilgjengelig for daglig pleie, med mindre du er innlagt på skipets helsesenter. Du må selv være i stand til å ta hånd om egenomsorg, inkludert påkledning, måltider og deltakelse i skipets sikkerhetsøvelser. Dersom du ikke klarer dette på egen hånd, ber vi deg sørge for nødvendig assistanse på forhånd.

 

Dersom en gjest blir syk eller skadet under reisen, og behovet for diagnostikk og/eller behandling overstiger det skipets helsesenter kan tilby, vil gjesten bli overført til et helsetilbud på land.

 

Kostnader for medisinske tjenester om bord vil bli lagt til din skipkonto, og en spesifisert regning vil bli utstedt slik at du kan sende den til ditt forsikringsselskap.

PVær oppmerksom på at mange helseforsikringer ikke dekker utgifter til helsehjelp til sjøs, i utlandet eller for medisinsk evakuering med fly, med mindre dette er spesielt avtalt. Gjester oppfordres til å tegne en reiseforsikring som dekker medisinsk behandling før reisen, for å kunne få refusjon for eventuell behandling som gis.

 

For å informere oss om dine spesielle behov eller krav, vennligst fyll ut skjemaet via følgende lenke: Accessibility and Medical Request Form.

Transport av medisiner om bord

MSC anbefaler at gjester pakker med seg nok medisiner til å vare i 14 dager (omtrent 2 uker) etter cruisets slutt. Vi anbefaler sterkt at man alltid har med seg en del av medisinene i håndvesken eller håndbagasjen under reisen. Husk å oppbevare all medisin i originalemballasjen.Vi anbefaler også å ta med en resept eller en skriftlig liste over medisinene dine i tilfelle de skulle bli borte. Listen bør inneholde medisinens navn, dosering og tidspunkt for inntak. I nødstilfeller kan helsesenteret om bord bistå med å erstatte medisiner, men hvis nøyaktig legemiddel ikke er tilgjengelig, kan et tilsvarende alternativ bli tilbudt.

Vær oppmerksom på at kjøleskapene i lugarene ikke er ekte kjøleskap, og derfor ikke egner seg for medisiner som krever kald lagring. Vi anbefaler å ta med kjølebag med kjøleelementer, eller be om at medisiner oppbevares i helsesenterets kjøleskap. Medisiner som lagres i helsesenterets kjøleskap kan kun hentes i åpningstiden.

Det kan gjelde restriksjoner ved reise med visse kontrollerte legemidler. Gjester er selv ansvarlige for å oppfylle eventuelle krav i de landene de reiser gjennom. Det anbefales at gjester har med seg og oppbevarer en signert og datert legeerklæring fra behandlende lege, som forklarer hvorfor medisinen brukes. Mannskapet om bord vil vanligvis ikke be om å få se denne dokumentasjonen, men den kan etterspørres ved kontroll fra lokale myndigheter eller dersom ytterligere informasjon er nødvendig.

For å informere oss om dine spesielle behov eller ønsker, vennligst fyll ut skjemaet via følgende lenke: Accessibility and Medical Request Form

Nedsatt bevegelighet

Alle dekk, fellesarealer og tenderbåter er utformet for å være så tilgjengelige som mulig for gjester med nedsatt bevegelighet. Enkelte havner eller tenderbåttjenester kan imidlertid være utilgjengelige for hjelpemidler. I tillegg finnes det et variert antall spesielt tilpassede lugarer på hvert skip i flåten.
Av sikkerhetsmessige årsaker kan gjester som har behov for assistanse bli bedt om å reise sammen med en ledsager.


Det finnes rullestoler om bord som kun benyttes ved ombordstigning, ilandstigning og i nødstilfeller. Gjester som har behov for å bruke rullestol eller annet hjelpemiddel kontinuerlig, må ta med egen utrustning. Det er gjestens ansvar å sjekke med relevante produsenter eller leverandører at utstyret er trygt å bruke og ta med om bord på cruiseskipet, samt å sørge for at utstyret leveres til avgangsterminalen i god tid før ombordstigning og hentes etter cruiset. På grunn av begrensninger i sikkerhetsforskriftene for enkelte cruise, er det viktig at MSC Cruises informeres om behov for å ta med hjelpemidler (rullestol/scooter) ved bestilling.

For detaljert informasjon om reisemål og utflukter som passer for gjester med nedsatt bevegelighet, vennligst les relevante sider i denne seksjonen og dobbeltsjekk informasjonen om bord.

 

For å informere oss om dine spesielle behov eller ønsker, vennligst fyll ut skjemaet via følgende lenke: Accessibility and Medical Request Form

-

Tilgjengelighet i lugaren

De tilgjengelighetstilpassede lugarene er større og gir mer bevegelsesfrihet enn vanlige lugarer, og de har ekstra fasiliteter og utstyr for å imøtekomme spesielle behov.
Tilgjengelighetstilpassede lugarer, som er spesielt innredet for gjester med funksjonsnedsettelser og/eller nedsatt bevegelighet, finnes på følgende skip:

 

MSC Armonia, MSC Bellissima, MSC Divina, MSC Euribia, MSC Fantasia, MSC Grandiosa, MSC Lirica, MSC Magnifica, MSC Meraviglia, MSC Musica, MSC Opera, MSC Orchestra, MSC Poesia, MSC Preziosa, MSC Seascape, MSC Seashore, MSC Seaside, MSC Seaview, MSC Sinfonia, MSC Splendida, MSC Virtuosa, MSC World America  og MSC World Europa.

-

Tenderbåt-tjeneste

Gjester må være tilstrekkelig friske og mobile til å kunne gå om bord i og gå av tenderbåten. Dersom gjestene har nedsatt bevegelighet eller bruker et bevegelseshjelpemiddel som stokk, krykke eller rullator, må de nøye vurdere sin egen evne til å gå trygt om bord i tenderbåten før de går ned til plattformen. Gjestene må være oppmerksomme på at det kan være trappetrinn, samt mellomrom og høydeforskjeller mellom plattformen og tenderbåten, og at båten kan bevege seg plutselig, når de bestemmer seg for å gå om bord.
Besetningsmedlemmer har ikke lov til å løfte rullestoler eller scootere inn i tenderbåten. Av hensyn til sikkerheten for både passasjerer og mannskap må alle gjester kunne gå om bord og forlate tenderbåtene på egen hånd. Transport med tenderbåt kan nektes av kapteinen eller en av hans offiserer dersom det er tvil om en gjests sikkerhet.

-

Mobilitetsscootere / rullestoler

Mobilitetsscootere/rullestoler kan tas om bord på MSC Cruises’ skip: scootere må oppbevares og batterier lades i lugaren din som er utstyrt med 110V-uttak (uttak av amerikansk type) og 220V-uttak (uttak av tysk type) for å unngå tilkobling når du bruker hårføneren. Tenk på at scooteren minimerer det tilgjengelige plassen i lugaren din. Av sikkerhetsgrunner kan ikke rullestoler og scootere oppbevares i korridorene.


Din personlige scooter skal kunne få plass i en standardlugar med en begrenset døråpning (58 cm (ca. 1,9 fot) på MSC Divina og MSC Armonia, 68 cm (ca. 2,23 fot) på MSC Lirica, MSC Sinfonia og MSC Opera, 62 cm (ca. 2,03 fot) på øvrige). Hvis scooteren din er større enn målet som er angitt for ditt valgte skip, bør du bestille en H-lugar eller leie en mindre scooter. Segways og andre lignende kjøretøy er ikke tillatt om bord. De vil bli konfiskert og kan tas av skipet for bruk i havn.

 

Vær også oppmerksom på at aluminiumslandgangene som brukes hvis rampen ikke kan benyttes, er mindre enn 80 cm (ca. 2,62 fot) brede.

Graviditet

MSC Cruises SA tillater ikke at gjester som er gravide i mer enn 23 uker på noe tidspunkt under cruiset, reiser om bord. Dette er av hensyn til morens og fosterets sikkerhet, ettersom spesialisthelsetjenester innen fødselshjelp og nyfødtmedisin ikke er tilgjengelige om bord.

 

Gjester som er i uke 23 eller tidligere på noe tidspunkt under cruiset, må sende inn en erklæring fra sin fødselslege/gynekolog som bekrefter følgende:

 

  • Forventet fødselsdato (EDD), bekreftet ved ultralyd
  • At graviditeten er en lavrisikograviditet
  • At gjesten er medisinsk skikket til å reise med et skip uten umiddelbar tilgang til spesialisert fødsels- eller nyfødtomsorg

Erklæringen må sendes på e-post til Special Needs ved bestilling og senest 2 uker før avreisedato. En kopi må fremvises ved innsjekking på ombordstigningsdagen.

 

For å informere oss om dine spesielle behov eller ønsker, vennligst fyll ut skjemaet via følgende lenke: Accessibility and Medical Request Form

Synshemming

MSC Bellissima, MSC Divina, MSC Euribia, MSC Fantasia, MSC Grandiosa,  MSC Meraviglia, MSC Preziosa, MSC Seascape, MSC Seashore, MSC Seaside, MSC Seaview,  MSC Splendida, MSC Virtuosa, MSC World America  og MSC World Europa  har skilting med blindeskrift i fellesområder, i heiser og ved inngangen til lugarene. Alle skip har dekksindikatorer i heisene samt fullt tilgjengelige fellesområder, dekk og tenderbåter. Av hensyn til gjestenes sikkerhet, og avhengig av graden av funksjonsnedsettelse, kan gjester bli bedt om å reise med en ledsager eller førerhund.

 

For å informere oss om ditt spesielle behov eller krav, vennligst fyll ut skjemaet via følgende lenke: Accessibility and Medical Request Form

-

Førerhund

Godt trente og sertifiserte førerhunder er tillatt om bord på alle skip, forutsatt at de er ved god helse og har all nødvendig dokumentasjon for innreise til de utenlandske havnene som besøkes under cruiset. Enkelte havner kan, på grunn av lokale forskrifter, kreve ytterligere betingelser, så det anbefales å kontrollere regelverket for landene som inngår i den bestilte reiseruten.

Gjestene er selv ansvarlige (med hjelp fra ledsager dersom aktuelt) for tilsyn, fôring og generell omsorg for dyret under hele oppholdet om bord.

Nedsatt hørsel

Gjester med delvis nedsatt hørsel kan reise alene, men kun dersom de ber om å få installert et TDD-system i lugaren. Dette settet, som er tilgjengelig i et begrenset antall på alle skip, inneholder lys- og vibrasjonsenheter, en teksttelefon og et analogt vekkerur.

 

For å informere oss om ditt spesifikke behov eller spesielle krav, vennligst fyll ut skjemaet via følgende lenke: Accessibility and Medical Request Form

Dialyse

Gjester som gjennomgår peritonealdialyse kan reise som vanlig og ta med seg all nødvendig medisin og utstyr for bruk under cruiset.
MSC Cruises tilbyr ikke individuell hemodialyse.


Gjester som er stabile og selvstendige nok til å utføre peritonealdialyse hjemme, kan delta på cruise som ikke inkluderer transoseaniske overfarter eller avsidesliggende ruter.
Gjester er selv ansvarlige for å ha med alt utstyr, medisiner og materiell som trengs for å gjennomføre dialysen på egen hånd.

 

Gjester bør kontakte sin medisinske leverandør for å organisere dialysemateriell for hele cruiset. Gjester er ansvarlige for å sørge for at tilstrekkelige mengder dialysevæske er om bord og oppbevares i lugaren før avreise.


Skipets medisinske personell er ikke opplært i håndtering av peritonealdialyse.

 

For å informere oss om dine spesielle behov eller krav, vennligst fyll ut skjemaet via følgende lenke: Accessibility and Medical Request Form

-

Enteral og parenteral ernæring

MSC Cruises tilbyr ikke enteral eller parenteral ernæring, men gjester som selvstendig kan håndtere dette er velkomne om bord. Gjester er selv ansvarlige for å ha med all mat og alt utstyr som kreves for cruiset.

Barn med spesielle behov

Barn med spesielle behov har vanlig tilgang til alle tjenester og fasiliteter om bord. Underholdningspersonalet tilbyr ikke barnepass, men de er opplært til å arrangere et bredt utvalg av aktiviteter som er spesielt tilpasset barn. Vennligst merk at individuell tilsyn ikke tilbys om bord på våre skip.


Alle barn, inkludert de med spesielle behov, plasseres i en underholdningsgruppe basert på alder. Ved behov kan barn eller ungdom med spesielle behov plasseres i en yngre aldersgruppe (med foreldrenes samtykke), eller delta i spesifikke aktiviteter sammen med foreldrene dersom det er ønskelig.

 

For å informere oss om dine spesielle behov eller ønsker, vennligst fyll ut skjemaet via følgende lenke: Accessibility and Medical Form

Spesialdietter (Måltider med glutenfrie ingredienser, kosher-måltider og halal-kjøtt, vegetariske og veganske måltider)

MSC Cruises S.A. gjør alt vi kan for å imøtekomme våre gjesters kostholdsbehov der det er mulig.

 

Vi tar hensyn til spesielle kostbehov når vi planlegger våre menyer og serverer våre måltider.

 

MSC Cruises S.A. er klar over at enkelte matvarer kan forårsake allergiske reaksjoner hos noen gjester på grunn av intoleranse mot visse ingredienser, for eksempel de 14 mest anerkjente allergenene som angitt i forordning (EU) nr. 1169/2011. Derfor oppfordres gjestene til å informere selskapet om slike allergier ved bestilling, og senest 30 dager før avreise (ved å fylle ut skjemaet for spesielle behov). Videre ber vi gjestene rapportere slike allergier eller intoleranser til resepsjonen – Guest Service – og til Maître d'hôtel i hovedrestauranten ved første ombordstigning, og før de inntar mat eller drikke om bord. Selv om det finnes flere alternativer i våre forskjellige restauranter, kan spesialkost og spesifikke måltidsønsker kun tilbys i hovedrestaurantene.

 

Til tross for våre anstrengelser kan vi ikke utelukke risikoen for krysskontaminering mellom ulike matvarer. Vi anbefaler at gjester som er klar over allergier eller intoleranser alltid har med seg akuttmedisin foreskrevet av lege, i tilfelle en allergisk reaksjon skulle oppstå.

 

Når du bestiller en utflukt som inkluderer måltid, eller når du spiser på Ocean Cay, husk alltid å informere det aktuelle personalet om eventuelle allergier eller intoleranser.

FAv medisinske årsaker eller for spedbarn kan gjester be om at visse matvarer blandes om bord. Gjestene kan også ta med seg spesialforseglet mat om bord, etter skriftlig godkjenning fra selskapet. Produkter som tas med om bord må oppfylle EUs regler for merking og emballering av matvarer, må ikke ha nært forestående utløpsdato, og må konsumeres etter åpning i henhold til anvisningene på etiketten. I lugaren finnes det en kjøleboks, men dette er ikke et kjøleskap, og kan derfor ikke brukes til oppbevaring av mat. Vi anbefaler å ta med kjøleposer. Hjemmelaget mat er ikke tillatt. Mannskapet om bord har ikke tillatelse til å oppbevare eller håndtere (tilberede, varme opp osv.) mat som gjestene har med seg om bord.

 

For å informere oss om dine spesielle behov eller krav, vennligst fyll ut skjemaet via følgende lenke: Accessibility and Medical Request Form

-

Måltider med glutenfrie ingredienser

MSC Cruises tilbyr måltider med glutenfrie ingredienser (frokost, lunsj og middag) i hovedrestaurantene på de fleste av sine skip.

Vær oppmerksom på at på MSC Armonia, MSC Sinfonia,MSC Opera og MSC Lirica finnes det kun et begrenset utvalg av ferdigpakkede glutenfrie snacks, som kjeks, croissanter, formkaker og muffins. Gjestene med cøliaki anbefales derfor å bestille cruise med et av de andre skipene i flåten.
-

Kosher-måltider og halal-kjøtt

Kosher-måltider (ferdigpakkede frokost-, lunsj- og middagsretter) kan tilbys om bord mot et tillegg på €25/$30 per person per dag. Kosher-måltider kan inntas i hovedrestaurantene og må bestilles minst 30 dager før skipets avreise.

 

Halalprodukter (storfe, lam og fjærkre) kan tilbys om bord etter gjestens forespørsel, senest to måneder før avreise.

-

Vegetariske/veganske måltider

Vegetariske og veganskvennlige retter er inkludert i menyene i hovedrestauranten og i det kulinariske utvalget i buffetrestauranten.

 

Gjestene med matintoleranser, allergier og/eller spesielle behov må informere MSC Cruises om sine behov via skjemaet for spesielle behov, og ved ombordstigning bekrefte behovene sine i resepsjonen/gjesteservicen og/eller hos hovmesteren.

Vaksinasjoner

Gjestene anbefales å konsultere sine nasjonale helsemyndigheter før cruiset for informasjon om anbefalte vaksinasjoner. MSC Cruises fraskriver seg alt ansvar for gjester som ikke følger anbefalingene for forebygging av smittsomme sykdommer, eller som mangler nødvendige vaksiner for å få innreise i enkelte havner under cruiset.