HELSE OM BORD

Tilbyr MSC Cruises hjelp til passasjerer med funksjonshemming eller redusert bevegelighet?

Ja, MSC Cruises’ personale gjør alltid sitt ytterste for å yte best mulig service til alle passasjerer, også de med funksjonshemming eller redusert bevegelighet.

Kan jeg ta med medisiner om bord?

Ja. De bør om mulig tas med i håndbagasjen. Vi anbefaler også passasjerer å ta med en liste over medisiner de skal bruke om bord, slik at vårt helsepersonell kan gi assistanse i en eventuell nødsituasjon.

Hvordan gir jeg MSC Cruises informasjon om mine spesielle behov?

MSC Cruises skal informeres om alle spesielle behov via skjemaet Special Needs Form, som er tilgjengelig på nett og hos alle godkjente reisebyråer. I tillegg må du eventuelt legge frem en legeerklæring som bekrefter at du er i stand til å reise.

Hvilke helsetjenester er tilgjengelige om bord?

Alle MSCs cruiseskip har et velutstyrt legekontor med skipslege og annet helsepersonell. Legekontorets åpningstider er angitt i skipets dagsprogram. Akuttjenester er tilgjengelige hele døgnet via nødnummeret. Med unntak av akuttjenester må du betale for helsetjenester; priser er angitt om bord. Passasjerer som pådrar seg utgifter til helsetjenester om bord, kan henvende seg til sitt forsikringsselskap for å få beløpet refundert når reisen er over

Har MSC spesialmenyer for passasjerer med cøliaki eller matallergi/matintoleranse?

Passasjerer med matintoleranse og/eller matallergi må informere MSC Cruises om dette via skjemaet Special Needs Form, samt bekrefte det i resepsjonen og/eller hos hovmesteren når de kommer om bord. MSC Cruises er sertifisert av Bureau Veritas for servering av glutenfrie retter over hele verden (matkode: 20 ppm) i hovedrestaurantene på MSC Preziosa, MSC Divina, MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Magnifica, MSC Poesia, MSC Orchestra og MSC Musica.

 

Glutenfrie retter er også tilgjengelige på MSC Meraviglia.

 

Skipene i Lirica-klassen tilbyr kun ferdigpakkede glutenfrie produkter som kjeks, croissanter, kaker og muffins. Når MSC Seaside, MSC Seaview og MSC Bellissima er sjøsatt, vil vi fullføre sertifiseringsprosessen hos Bureau Veritas for å kunne tilby glutenfrie retter også på disse skipene. Sjekk derfor tilgangen på glutenfrie retter ved bestilling.

 

Ferdigpakkede koshermåltider og halalprodukter av høy kvalitet (storfekjøtt, lam og fjærkre) tilbys, forutsatt at det bestilles minst to måneder før avreise.

Får personalet om bord opplæring i å hjelpe passasjerer med funksjonshemming eller
redusert bevegelighet?

Alt personale om bord får opplæring i å ivareta behovene til passasjerer med funksjonshemming eller redusert bevegelighet, og er derfor forberedt på å yte nødvendig hjelp.

Kan jeg ta dialysebehandling om bord?

Peritoneal dialyse kan utføres ved legekontoret om bord dersom du tar med alle nødvendige medisiner og utstyr. Utstyr og maskiner for hemodialysebehandling er tilgjengelig på et begrenset antall cruise.

Har dere utflukter som er tilpasset passasjerer med funksjonshemming eller redusert
bevegelighet?

De fleste utflukter er fullt tilgjengelige, men vi anbefaler likevel alle passasjerer å lese gjennom programmet for tilgjengelige utflukter ved vårt Excursion Office om bord.

Hva er fristen for å varsle MSC Cruises om spesielle behov?

Du bør varsle MSC Cruises om spesielle behov ved bestilling, eller senest to virkedager før avreise. Etter denne fristen vil vi kanskje ikke kunne yte den nødvendige assistansen.

Kan jeg ta med førerhund om bord?

Godkjent førerhund er tillatt om bord, forutsatt at den er ved god helse og har alle nødvendige dokumenter for innreise i landene på reiseruten. Du vil bli informert på forhånd om hvilken innlosjering som tilbys for hunden, samt eventuelle fasiliteter og prosedyrer for ombord- og ilandstigning. Du er selv ansvarlig for pass, stell og fôring av dyret.

Er det informasjonsskilt for passasjerer med synsnedsettelse?

Alle MSCs cruiseskip har informasjonsskilt med punktskrift i fellesområder og ved inngangen til lugarer. Skipene i Fantasia- og Musica-klassen har også et talesystem på engelsk i heisene som forteller hvilken etasje passasjeren befinner seg i.

Hvem tar hånd om min forespørsel om spesielle behov, og hvordan blir den behandlet?

Alle forespørsler blir sendt direkte til MSC Cruises og gjennomgås internt. Noen forespørsler kan av praktiske eller medisinske årsaker kreve en grundigere gjennomgang av et spesielt internt utvalg. Alle personopplysninger behandles alltid konfidensielt i samsvar med vår personvernerklæring.

Hvor raskt får jeg svar på forespørselen om spesielle behov?

Hvis forespørselen mottas på en virkedag, blir det sendt svar umiddelbart. I noen tilfeller kan det imidlertid være behov for en grundigere gjennomgang, og da kan det ta noen dager før du får svar

Kan MSC Cruises avvise bestillingen eller nekte meg ombordstigning?

Du vil kun bli nektet bestilling eller ombordstigning for å ivareta sikkerheten til passasjerer og mannskap, som alltid har førsteprioritet.

Kan en passasjer med redusert bevegelighet reise alene?

Ja, forutsatt at vedkommende er helt selvstendig.

Hvilke områder av skipet er tilgjengelige for passasjerer med funksjonshemming eller
redusert bevegelighet?

Alle dekk og fellesområder på skipene våre er tilgjengelige for passasjerer med redusert bevegelighet.

Har dere egne lugarer for passasjerer med funksjonshemming eller redusert
bevegelighet?

Ja, alle skip i flåten har et bestemt antall spesiallugarer med ekstra gulvplass og mer plass til å bevege seg. Disse lugarene må reserveres ved bestilling.

Kan jeg ta med elektrisk scooter om bord?

Ja, det kan du. Scootere skal oppbevares og lades i lugaren (unngå å lade mens du bruker hårføneren). Husk at scooteren gir begrenset plass i lugaren. Av sikkerhetshensyn kan ikke rullestoler og scootere oppbevares i korridoren. Scooteren må kunne få plass i en standard lugar med begrenset døråpning (58 cm på MSC Divina og MSC Armonia, 68 cm på MSC Lirica, MSC Sinfonia og MSC Opera, 62 cm på øvrige skip). Hvis scooteren er større enn målene på det aktuelle skipet, må du bestille en H-lugar eller leie en mindre scooter. Det er ikke tillatt å bruke segway eller lignende fremkomstmidler om bord. De vil bli inndratt og bare kunne brukes i land.

Vaksiner

Passasjerene må rådføre seg med helsemyndighetene før avreise for å få informasjon om anbefalte vaksiner. MSC Cruises påtar seg ikke noe ansvar for passasjerer som ikke følger anbefalinger om smittevern, eller som ikke har nødvendige vaksiner for å gå i land i bestemte havner under cruiset

Hva må jeg vite om MSC Cruises’ retningslinjer for reiser til områder som er rammet av zikaviruset?

Amerikanske smittevernmyndigheter (CDC) har frarådet gravide kvinner og deres partnere, samt kvinner som prøver å bli gravide, å reise til områder som er rammet av zikaviruset. I den forbindelse tilbyr MSC Cruises gravide kvinner og personer som reiser sammen med vedkommende i samme lugar, mulighet til å avbestille cruise til land som er rammet av zikaviruset kostnadsfritt, eller mulighet til å ombestille ved hjelp av cruisekreditt til en valgfri destinasjon. Tilbudet må benyttes innen 24 måneder. Passasjeren må vise legeerklæring som bekrefter at hun er gravid. Kostnadsfri avbestilling og ombestilling er regulert av gjeldende bestillingsvilkår.


Passasjerer som ønsker mer informasjon om zikaviruset, bør kontakte lege eller gå inn på CDCs nettside:


http://www.cdc.gov/zika/hc-providers/pregnant-woman.html

http://www.cdc.gov/media/releases/2016/p0801-zika-travel-guidance.html