BEHOV KNYTTET TIL BEVEGELIGHET, HELSETJENESTER OG KOST

I MSC Cruises har vi omtanke for passasjerenes behov og gjør alltid vårt ytterste for å yte optimal service ved å oppfylle internasjonale tilgjengelighetsstandarder.

Se avsnittene under for informasjon om assistanse om bord og ved våre havneterminaler.

 

Informasjon om behov knyttet til bevegelighet, helsetjenester og kost

 

Passasjerer kan informere MSC Cruises om eventuelle spesielle behov ved å fylle ut relevant skjema (Special Needs Form), som fås her og hos alle godkjente reisebyråer. Informasjonen bør helst gis ved bestilling, eller senest to virkedager før avreise. På den måten får vi nok tid til å yte best mulig service, noe som er avhengig av fasiliteter og ressurser om bord i hvert skip. Hvis vi blir informert etter denne fristen, vil vi gjøre alt vi kan for å stille de ønskede tjenestene til disposisjon, men dette er ikke alltid mulig på så kort varsel.

 

Du finner også informasjon om spesielle behov under Generelle bestillingsvilkår, Befordringsvilkår og FAQ.

 

 

 

 

 

Special Needs Form

Passasjerer kan informere MSC Cruises om eventuelle spesielle behov ved å fylle ut relevant skjema (Special Needs Form), som fås her og hos alle godkjente reisebyråer. Informasjonen bør helst gis ved bestilling, eller senest to virkedager før avreise. På den måten får vi nok tid til å yte best mulig service, noe som er avhengig av fasiliteter og ressurser om bord i hvert skip. Hvis vi blir informert etter denne fristen, vil vi gjøre alt vi kan for å stille de ønskede tjenestene til disposisjon, men dette er ikke alltid mulig på så kort varsel.


Last ned skjema


  • ✓Bestilling via reisebyrå: dokumentasjonen skal sendes direkte til reisebyrået

  • ✓Bestilling via vår nettside: dokumentasjonen skal sendes til følgende adresse: info@msccruises.se

Passasjerer vil kun unntaksvis bli nektet bestilling eller ombordstigning, og kun dersom det utgjør en alvorlig eller akutt trussel mot sikkerheten til passasjerer og mannskap.


Alle personopplysninger som passasjerene utleverer, blir behandlet konfidensielt i samsvar med vår personvernerklæring. Hvis du ønsker mer informasjon om tjenester som tilbys om bord, eller hvordan du skal informere oss om spesielle behov eller annet som ikke er uttrykkelig nevnt i dette avsnittet, kan du kontakte ditt reisebyrå.

Lugarfasiliteter

Handikaplugarer som er spesielt utstyrt for passasjerer med funksjonshemming og/eller redusert bevegelighet, er tilgjengelige på alle skip i flåten. Passasjerer som har behov for handikaplugar, kan be om dette ved bestilling.

Handikaplugarer er større og har mer plass å bevege seg på enn vanlige lugarer, og de er utstyrt med ekstra fasiliteter for spesielle behov.

 

 

 

Ta en titt på tilgjengelige fasiliteter på det aktuelle skipet: MSC Armonia, MSC Bellissima, MSC Divina, MSC Fantasia, MSC Grandiosa, MSC Lirica, MSC Magnifica, MSC Meraviglia, MSC Musica, MSC Opera, MSC Orchestra, MSC Poesia, MSC Preziosa, MSC Seaside, MSC Seaview, MSC Sinfonia, MSC Splendida og MSC Virtuosa.

Redusert bevegelighet

Alle dekk, fellesområder og tenderbåter er utformet for å være mest mulig tilgjengelige for passasjerer med redusert bevegelighet. Noen havner eller tenderbåter kan være utilgjengelige med handikaputstyr, fordi vi ikke kan løfte det. I tillegg er det et varierende antall spesialtilpassede lugarer på hvert skip i flåten. Av sikkerhetshensyn kan passasjerer som trenger hjelp, bli bedt om å reise i følge med en assistent, avhengig av reiserute.


Rullestolene i våre skip er kun tilgjengelige for passasjerer ved ombord- og ilandstigning, samt i nødsituasjoner. Passasjerer som trenger rullestol eller andre hjelpemidler kontinuerlig, må ta med eget utstyr. Det er passasjerens ansvar å forhøre seg hos produsenten/leverandøren av utstyret om det er forsvarlig å ta med og bruke om bord i cruiseskip, samt å sørge for levering til terminalen i god tid før ombordstigning og avhenting når cruiset er over.


Les de relevante sidene i dette avsnittet for mer informasjon om havner og utflukter som er tilpasset passasjerer med redusert bevegelighet, og kontroller at informasjonen er korrekt etter at du har kommet om bord.

 

Synsnedsettelse

MSC Preziosa, MSC Divina, MSC Splendida og MSC Fantasia har informasjonsskilt med punktskrift i fellesområder, i heiser og ved inngangen til lugarer. Alle skip har dekkindikatorer i heisene og fullt tilgjengelige fellesområder, dekk og tenderbåter. Av hensyn til egen sikkerhet og avhengig av funksjonshemming kan passasjerer bli bedt om å reise med hjelpe- eller førerhund.


Les de relevante sidene i dette avsnittet for mer informasjon om tilgjengelige utflukter i land, og kontroller at informasjonen er korrekt etter at du har kommet om bord.

 

Hørselstap

Av sikkerhetshensyn må passasjerer med hørselstap reise i følge med en assistent. Passasjerer med delvis hørselstap kan kun reise alene hvis de får installert en telekommunikasjonsenhet for døve i lugaren. Slike enheter er tilgjengelige i et begrenset antall på alle skip, og omfatter lys, vibrerende utstyr, teksttelefon og analog vekkerklokke.


Videre er trådløse forsterkere og indikatorlamper tilgjengelige i teatersalen og i andre rom. Det er også indikatorlamper i heisene.

Hjelpehund

Godkjent førerhund er tillatt om bord i alle skip, forutsatt at den er ved god helse og har alle nødvendige dokumenter for innreise i landene på reiseruten.


Passasjeren vil bli informert på forhånd om hvilken innlosjering som tilbys for hunden, samt eventuelle fasiliteter og prosedyrer for ombord- og ilandstigning.


Passasjeren er selv ansvarlig (med hjelp fra eventuell assistent) for pass, stell og fôring av dyret under hele oppholdet om bord.

 

Graviditet

Vi kan ikke garantere at de medisinske fasilitetene om bord er tilfredsstillende for å ta hånd om en fødsel eller svangerskapskomplikasjoner. Av sikkerhetshensyn kan derfor ikke kvinner som har nådd 24. svangerskapsuke på slutten av cruiset, godtas om bord. Uansett hvor langt du har kommet i svangerskapet, bør du rådføre deg med lege for å vurdere om du er i stand til å reise.

Dialyse

Passasjerer som får utført peritoneal dialyse, kan reise som normalt, forutsatt at de tar med nødvendige medisiner og utstyr til dette formålet. Den relevante medisinske behandlingen kan utføres ved legekontoret om bord.


Utstyr og maskiner til hemodialysebehandling vil kun være tilgjengelig om bord via spesialiserte uavhengige selskaper på enkelte ruter. Kontakt ditt reisebyrå for mer informasjon om denne tjenesten.

 

Barn med spesielle behov

Barn med spesielle behov har vanlig adgang til alle tjenester og fasiliteter om bord. Selv om underholdningsteamet ikke tilbyr barnepass, har de lang erfaring med ulike typer underholdning for barn.

Alle barn, også de med spesielle behov, får tilbud om et bestemt underholdningsområde avhengig av alder. Barn og tenåringer med spesielle behov kan eventuelt plasseres i en lavere aldersgruppe (med samtykke fra foreldrene), eller de kan delta på bestemte aktiviteter sammen med foreldrene.
 

Spesialkost

Passasjerer med matintoleranse og/eller matallergi må informere MSC Cruises om dette via skjemaet Special Needs Form, samt bekrefte dette i resepsjonen og/eller hos hovmesteren når de kommer om bord. Forutsatt at våre ansatte om bord får beskjed på forhånd, hjelper de gjerne passasjerene med å velge retter som ikke inneholder allergifremkallende ingredienser.

 

MSC Cruises er sertifisert av Bureau Veritas for servering av glutenfrie retter over hele verden (matkode: < 20 ppm*) i hovedrestaurantene på MSC Seaside, MSC Seaview, MSC Meraviglia, MSC Preziosa, MSC Divina, MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Magnifica, MSC Poesia, MSC Orchestra og MSC Musica. Alle glutenfrie retter tilberedes av kvalifisert personale i egne kjøkken om bord, og ingrediensene oppbevares i spesielle områder i henhold til Associazione Italiana Celiachias (den italienske cøliakiforeningen) «Cruises Project», som har et nært samarbeid med ovennevnte skip i Middelhavet og Nord-Europa. På MSC Armonia, MSC Sinfonia, MSC Opera og MSC Lirica tilbys kun ferdigpakkede glutenfrie produkter som kjeks, croissanter, kaker og muffins.

 

Kontakt ditt reisebyrå hvis du har andre behov som ikke er nevnt i dette avsnittet.

  

*MSCs glutenfrie retter er tilpasset personer med glutenintoleranse, men ikke glutenallergi