Du er her: Homepage Cruise-Guide Safety-On-Board

Sikkerhet ombord

.


Hvordan forvaltes sikkerheten om bord?

Alle cruiseskip er utviklet og driftes i samsvar med de strenge kravene som står i International Maritime Organization, FNs byrå som mandater følger globale standarder for sikkerhet og drift av cruiseskip gjennom adopsjon av traktater, forskrifter og vedtak, kodifisert i sikkerhet for menneskeliv til Sea (SOLAS) konvensjonen. Sikkerhetsrelaterte forskrifter og krav er svært strenge - og skipene har ofte mer utstyr utover det som er nødvendig, for eksempel ekstra backup av det mekaniske, navigasjons- og sikkerhetsbestemmelser om bord.
Skipets mannskaper foretar omfattende opplæring, sertifisering, øvelser og scenarier for nødsituasjoner, herunder evakuering av et skip. Alle cruiseskip har livbåter, redningsflåter og redningsvester for hver person om bord, samt ekstra kapasitet.

Når og hvor blir øvelsene holdt?

Ved ombordstigning i de viktigste havnene, er alle gjestene ombedt om å delta i en times sikkerhets drilling gjennomført på 6 språk. HMS øvelser involverer hele mannskapet og simulerer evakuerings prosedyrer, gjester blir bedt om å ta sine respektive redningsvester fra sine hytter og gå til det tildelte samlingssted hvor de får ytterligere sikkerhetsinformasjon.
Før skipets avgang, vil det være en detaljert sikkerhetsorientering også holdt for alle nye gjester ombord. Sikkerheten orienteringen avholdes normalt i et eget område (vanligvis teater eller en annen samlingsplass) og ikke involverer alle i mannskapet, blir utført av en gruppe av sosiale vertinner og aktivitetsledere som hjelper gjestene å gjøre seg kjent med sikkerhetsutstyr og prosedyrer. HMS orienteringer og øvelser er fullt kompatibel med de strenge reglene i SOLAS.

Er det noen kart eller andre instruksjoner?

Sikkerhetsinstruksjoner om hvordan å nå den relevante samlingsplassen og hvor du finner de respektive redningsvester er tilgjengelig i alle hyttene, på 6 språk (ITA, ENG, GER, FRA, ESP, PORT, RUS), i kabinen heftet sammen og bak kabindøren (på 6 språk), hvor branninstruks og et kart også er vist samt viser "Du er her" informasjon og primære og sekundære rømningsveier til mønstringsstasjonene.

Hvilke andre måter brukes for å forbedre og sikre sikkerhet, dvs. kart som viser ruter til nærmeste livbåter, etc.?

Kartene på plasseringen av de ulike samlingsplassene vises i alle offentlige områder og trapper etc. Alle offentlige områder har piler som viser vei til samlingsplassene og i tillegg er en sikkerhets video (på italiensk og engelsk) som sendes 24/7 i kabinens TV på kanal 1.

Hvordan er vårt mannskap opplært til å betjene livbåtene?

Mannskapet får regelmessig opplæring på land, før ombordstigning og om bord. Den omfattende opplæringen om bord koordineres av skipets sikkerhets betjening og består av 4 to-timers moduler, som følger:
A. Foreløpig
B. Nødinstruks
C. Brannslukking
D. Livreddende
Om avsnitt D som er dedikert til håndtering av livbåtene. Alle besetningsmedlemmer direkte ansvaret for livbåtene og mottar ytterligere og spesifikk opplæring i hvordan å forberede, lavere, pilot og vedlikeholde livbåtene.

Hvor ofte testing utført hvor livbåtene er senket?

Hver uke får mannskapet gjennomføre en generell beredskapsøvelse med ild simulering og evakuering, inkludert en om å forlate skipet, drill med livbåtshåndtering.

Hvilken forskrift om brannsikkerhet gjelder om bord på cruiseskipet?

Cruise industrien overholder de strenge reglene som finnes i Den internasjonale konvensjon om sikkerhet for menneskeliv til sjøs (SOLAS) som er utviklet av den Internasjonale Maritime Organisasjon (IMO). Forskriften omfatter forebyggende brannvern, brannsikring og slukkesystemer, mannskap opplæring og brannberedskap.

Hvilken forskrift om brannsikkerhet gjelder om bord på cruiseskipet?

MSC Cruises skip bruker flere ulike systemer for forebygging av brann. Hovedsystemet for forebygging er Consilium system som består av forskjellige typer av detektorer plassert hele skipet og dividert på typen av det område som skal overvåkes. Denne typen av forebygging støttes av Brann Patruljen, som opererer om bord 24 timer i døgnet, i fire timers skift. Patruljen er registrert av et digitalt system med flere punkter som ligger i ulike områder av skipet.

Hvilke systemer er på plass for å kontrollere branner om bord hvis de gjør bryte ut?

MSC Cruises skip bruker flere ulike systemer for å kontrollere spredningen av brann eller røyk; brann-rangerte innerdører og skillevegger, brannspjeld og ventilasjonssystemer.
Det viktigste brannslokkingssystemet er Hi-Fog, høytrykks-vanntåke brannvern system, som danner et undertrykk og slukker brannen. Ved utlading dannes en fin vanndusj. Den vanntåke som dannes er laget av et system som gjør at når det aktiveres, presses vann med høyt trykk gjennom spesialdesignet, sprinkleranlegg og spray hoder.

Får mannskapet brann trening?

Mannskapet er nøye opplært til å sikre at de reagerer effektivt og hensiktsmessig i tilfelle brann eller røyk. I tråd med normer for opplæring, sertifikater og vakthold (STCW) 1995, må alle mannskap ta Basic Safety Training (BST) - som omfatter grunnleggende brannslukking.
En brannøvelse er også utført om bord på hvert MSC skip hver uke, i et annet område av skipet.
Beredskapsplanen for å kontrollere brann om bord på MSC skip utføres av våre fire Brann patruljer, en av dem er dedikert til motorrommet, og to er en såkalt kjøling team. Alle lagene er opplært og koordineres av den innebygde sikkerhetsordningen.