Historikk

Den første oppføringen om familien Apontes medvirkning i maritim transport til og fra Napoli.

1675

Den første oppføringen om familien Apontes medvirkning i maritim transport til og fra Napoli.

Aponte-familien skriver seg helt tilbake fra 1600-tallet og dette vitner om deres lange og uavbrutte aktivitet i et område med sjøfartstradisjoner – halvøyen Sorrento. Første utsagt om dem er fra 1675 og gjelder felucca Giovannina, som mange år bedrev rutene mellom Napoli og Castellamare på den ene siden, og Calabria og Sicilia på den andre siden.

Gianluigi Aponte grunnlegger transportselskapet fra Middelhavet etter han har kjøpt ett skip. MSC har siden vokst til å bli en verdensleder innen global container shipping opererer over 465 skip.

1970

Gianluigi Aponte grunnlegger transportselskapet fra Middelhavet etter han har kjøpt ett skip. MSC har siden vokst til å bli en verdensleder innen global container shipping opererer over 465 skip.

MSC ble grunnlagt av Gianluigi Aponte, en ung italiensk sjømann og tidligere bankfunksjonær som hadde motet og vett til å kjøpe sitt første skip, Patricia, i 1970. Han fikk tak i et enda større fartøy i 1971, som han kalte opp etter sin kone, Rafaela, fulgt av transportskipet Ilse i 1973. Disse tre lasteskip representert pioner begynnelsen av MSC, som siden har vokst til å bli en verdensleder innen global container shipping opererer over 465 skip.

MSC annonserer at de går inn i cruise-bransjen, og kjøper den ikoniske rutebåten Monterey.

1988

MSC annonserer at de går inn i cruise-bransjen, og kjøper den ikoniske rutebåten Monterey.

Etter kjøpet av Monterey, tok MSC over Lauro cruiselinjestrukturer til ære for Gianluigis Apontes mentor, den italienske skipsrederen Achille Lauro. Da enda to skip, Rhapsody og Melody, ble lagt til i flåten, ble MSC Cruises formelt etablert som et datterselskap av den større MSC Group.

Starten på et € 5,5 milliarder investeringsprogram for å bygge verdens mest moderne cruiseflåte.

2003

Starten på et € 5,5 milliarder investeringsprogram for å bygge verdens mest moderne cruiseflåte.

MSC Cruises har en av de mest moderne og dynamiske flåtene i verden, takket være et massivt investeringsprogram på € 5,5 milliarder som startet i 2003. På kun litt over ti år har selskapet bygget 4 vakre skip i klassen «Lirica», fulgt av 4 majestetiske fartøy i klassen «Musica» og de 4 enestående flaggskipene i klassen «Fantasia». Alle sammen har MSC Cruises sitt varemerke med en blanding av tradisjonell eleganse og innovativ design.

MSC Cruises er det første cruiseselskapet i verden som blir belønnet med de ettertraktede «6 Golden Pearls» for  høy standard innen miljøbeskyttelse, helse og sikkerhet.

2008

MSC Cruises er det første cruiseselskapet i verden som blir belønnet med de ettertraktede «6 Golden Pearls» for  høy standard innen miljøbeskyttelse, helse og sikkerhet.

Denne enestående utmerkelsen ble gitt av det internasjonale klassifiseringsfirmaet Bureau Veritas i anerkjennelse av selskapets overholdelse av de tre høyeste internasjonale standardene innen miljøbeskyttelse, helse og sikkerhet og matsikkerhet. Selskapet er forpliktet til å beskytte det marine miljøet og sikrer høy kvalitet for gjestene sine.

MSC Cruises lansert en ambisiøs € 5.1 milliarder investeringsplan som omfatter ordre på inntil sju nye skip og Renaissance Programme for å forstørre fire eksisterende skip av MSC Cruises flåte.

2014

MSC Cruises lansert en ambisiøs € 5.1 milliarder investeringsplan som omfatter ordre på inntil sju nye skip og Renaissance Programme for å forstørre fire eksisterende skip av MSC Cruises flåte.

MSC lansert en ny € 5 milliarder investering plan om å bygge fire nye og revolusjonerende skip, pluss opsjoner for ytterligere tre, med STX France og Fincantieri i Italia. I tillegg er Lirica klasse skip blir utvidet og fornyet ved Fincantieri under € 200m "Renaissance Programme", som skal være ferdig i slutten av 2015. Disse skipene har en GT på 60.000 tonn og bære nesten 2000 reisende, med unntak av MSC Armonia, som allerede har gjennomgått Renaissance arbeid. MSC Armonia har nå en GT på 65.600 tonn og kan bære mer enn 2500 reisende.