FAQ

FAQ

Det er en god sjanse for at du finner den informasjonen du leter etter i vår Ofte stilte spørsmål delen, så hvorfor ikke gi det et forsøk? Du kan enten søke etter emne eller se etter et bestemt spørsmål.

Spørsmål

    • Hvordan ser prosedyrene for ombordstigning ut?

      Ombordstigningsprosedyrene varierer litt fra skip til skip. For mer detaljert informasjon, les mer her.

    • Hvordan fungerer Web Check-In?

      For å gjøre ombordstigningen så smidig som mulig, er det viktig at du alltid har med deg e-billetten din når du ankommer avgangshavnen, i tillegg til «embarkation form» med riktige personopplysninger. Hvis du bestilt direkte gjennom MSC Cruises, bør du sjekke inn ved hjelp av vår Web Check-In. Hvis du har bestilt gjennom et reisebyrå, kan du også be dem om å sjekke deg inn.
       
      Når du skriver ut e-billetten din, må følgende informasjonen angis for alle passasjerene som er omfattet av bestillingen: Fornavn, etternavn, fødselsdato, fødested, kjønn, nasjonalitet, passnummer eller nasjonalt ID-kortnummer, passet eller det nasjonale ID-kortets utstedelsesdato og utstedelsessted, passet eller det nasjonale ID-kortets utløpsdato og kontaktpersonen ved nødstilfeller (fornavn, etternavn og telefonnummer til en slektning eller venn som ikke er med på reisen).
       
      Før du drar til havnen, må du alltid kontrollere at du har alle de reisedokumentene som kreves for reisen og at alle personopplysningene i samtlige dokumenter er riktige. Hvis du må endre på noe, kan du alltid gjøre en ny innsjekking på nettet (Web Check-In) for å skrive ut en ny e-billett.

    • Hvilke dokumenter er nødvendig for et cruise?

      Hver gjest er ansvarlig for å ha alle reisedokumentene som er nødvendig for å gå ombord på skipet i den aktuelle avreisehavnen – for eksempel et gyldig pass og eventuelle visa som kreves for alle stoppene i løpet av cruiset. Passasjeren er også ansvarlig for eventuelle vaksiner som kreves for reisemålene som besøkes i løpet av cruiset.

      Merk at MSC Cruises ikke påtar seg ansvar for råd angående reisedokumenter eller innreiseregler. Gjester som ikke har dokumentene som kreves for ombordstigning eller innreise i de aktuelle landene blir nektet ombordstigning uten kompensasjon. Hvis du har spørsmål om hva som gjelder på reiseruten din, kan du kontakte oss eller eventuelt ambassaden til landet det gjelder.

    • Kan jeg ta med meg mat og drikke ombord?

      Nei, men det finnes mat og drikke å få kjøpt ombord. Denne regelen gjelder også ved ombordstigning etter besøk og utflukter på land.

    • Hvor mye bagasje kan jeg ta med meg?

      To kofferter og to kolli håndbagasje per person får tas med ombord. Les på billetten for nøyaktig informasjon om hva som gjelder på cruiset ditt.

    • Hvordan håndteres bagasjen ved ombord- og avstigning?

      Før avreise ber vi alle gjestene om å merke bagasjen med bagasjelappene som fulgte med cruisebilletten, og overlate den til MSC-personalet i terminalen. Bagasjen leveres til lugaren din like etter ombordstigningen. 

      To dager før cruiset er over får gjestene informasjon om avstigningen på lugaren sammen med nye bagasjelapper. Vennligst sett den merkede bagasjen utenfor lugardøren kvelden før ilandstigningen. Bagasjen hentes og leveres direkte til terminalen under avstigningen. Merk at prosedyrene for ombordstigning og avstigning kan variere mellom de forskjellige havnene.

    • Hva skjer hvis bagasjen eller andre eiendeler forsvinner?

      MSC Cruises, selskapets ansatte eller reisebyråene tar ikke ansvar for tapt, ødelagt eller stjålet bagasje eller personlige eiendeler. Les mer om dette i bestillingsvilkårene. Hvis bagasje eller personlige eiendeler forsvinner eller ødelegges, bør du umiddelbart ta kontakt med en ansatt på stedet.

    • Finnes det parkering ved terminalen?

      I de fleste avreisehavner kan parkering kjøpes via MSC Cruises. Vi anbefaler at parkeringen bestilles i forveien via callsenteret vårt, via reisebyrået eller online på dette nettstedet. Her kan du også få informasjon om hva som gjelder på avreisehavnen din.

    • Hvilke kredittkort er akseptert?

      Visa, MasterCard, American Express, JCB, og Diners Club.

    • Hvilke betalingsmåter finnes ombord?

      Alle kjøpene ombord betales med ditt personlige Cruise Card, noe som innebærer at du slipper å ha på deg kontanter eller betalingskort. For å aktivere ditt Cruise Card for kjøp, må du registrere betalingskortet ditt i resepsjonen eller på Cruise Card Activation Points (bare tilgjengelig på utvalgte skip) eller betale et depositum hos Guest Service i resepsjonen, etter ombordstigningen.

    • Kan jeg gjøre kontantuttak ombord?

      Hvis kredittkortet ditt er registrert for ombordkontoen din, kan du ta ut kontanter ombord. Dette kan bare gjøres i skipets valuta (euro eller amerikanske dollar, avhengig av cruiseruten) og mot en avgift.

    • Hvordan finner jeg frem ombord?

      Et oversiktskart over skipet finnes i hver lugar. For mange av skipene finnes det også kart som kan lastes ned på de respektive skipssidene her på nettstedet. Du kan alltid be personalet om hjelp hvis du ikke finner frem.

    • Hvordan er innendørstemperaturen på skipet?

      MSC Cruises sørger for at innendørstemperaturen er behagelig og det tas hensyn til de rådende værforholdene. Temperaturen i lugaren din kan du selv regulere med termostaten.

    • Hva gjør jeg hvis jeg mister noe?

      Hvis du har mistet noe eller noe har kommet bort, bør du kontakte resepsjonen eller Guest Service for å sjekke om det er levert inn.

    • Hva er en serviceavgift?

      Under cruiset vil vårt personale være til stede over hele skipet for å yte utmerket service. De har støtte av et tilsvarende antall medarbeidere og besetningsmedlemmer som jobber hardt i kulissene for at du skal nyte hvert øyeblikk om bord.For å gjøre det enklere for deg, vil MSC Cruises automatisk belaste kontoen din om bord med et daglig hotellservicetillegg på bakgrunn av reiseruten du har valgt og antall dager du faktisk mottar tjenestene. De daglige beløpene kan ikke endres. Hvis du likevel ønsker å fjerne vårt daglige hotellservicetillegg i enkelttilfeller dersom du mot formodning ikke mottar tilfredsstillende service, kan du gjøre det ved å kontakte vår kundeansvarlige om bord. Les mer om Serviceavgift.

      Serviceavgift i barer og restauranter: En 15 % serviceavgift legges automatisk til på alle kjøp i barer og restauranter.

      Serviceavgift i spa: En 15 % serviceavgift legges automatisk til på alle spa-behandlinger som kjøps ombord.

    • Er røyking tillatt?

      Røyking er kun tillatt i angitte områder ombord. Røyking er ikke tillatt i nærheten av restauranter og buffeer der det serveres mat og heller ikke i Medical Center, i barneklubber, i korridorer eller heislobbyer, på samlingsplasser for grupper f.eks. ved sikkerhetsøvelser, avstigning eller avgang for utflukter, på offentlige toaletter eller i barer tilknyttet steder der det serveres mat. Røyking er heller ikke tillatt i lugarer eller på balkonger.

    • Finnes det solsenger?

      Solsenger finnes tilgjengelig uten ekstra kostnad for passasjerene. De kan ikke reserveres, og gjestene blir bedt om ikke å oppta dem med personlige eiendeler under lengre fravær (mer enn 30 minutter). Badehåndklær finnes rundt bassengene og i lugaren. Disse må returneres etter bruk. Ikke-returnerte badehåndklær kan belastes gjestens ombordkonto.

    • Tilbyr MSC Cruises assistanse til passasjerer med funksjonshemninger eller redusert mobilitet?

      MSC Cruises og dets personale har alltid vært opptatt av gjestenes behov, og jobber hele tiden med å yte best mulig service i tråd med internasjonale standarder for tilgjengelighet.

    • Er det rullestoler tilgjengelig for passasjerene? Kan jeg bruke dem?

      Det finnes rullestoler på alle MSCs cruiseskip. De er utelukkende til bruk ved av- og påstigning eller ved nødstilfeller.

    • Kan jeg ta med medisiner ombord?

      Ja. Hvis mulig bør medisinene tas med i håndbagasjen. Vi vil også råde våre gjester til  å ta med listen over legemidler som skal tas med ombord, slik at vårt medisinske personell lettere kan bistå ved et eventuelt medisinsk nødstilfelle.

    • Hvilke medisinske tjenester finnes ombord?

      Alle skipene til MSC Cruises har et velutstyrt Medical Centre som ledes av skipslegen og annet medisinsk personell. Senterets åpningstider står i skipets Daily Program. Ved akutte behov finnes det en direktelinje du kan ringe hele døgnet. Bortsett fra i nødsituasjoner, tas det en avgift for medisinske tjenester. Informasjon om priser finnes om bord. Gjester som betaler for medisinske tjenester under cruiset kan deretter kontakte forsikringsselskapet sitt for å kreve erstatning etter cruiset.

    • Hvordan kan jeg informere MSC Cruises om mine spesielle behov?

      MSC Cruises bør informeres om alle spesielle behov via skjemaet Special Needs Form som er tilgjengelig på våre nettsider og ved alle akkrediterte reisebyråer. I tillegg til skjemaet kan en legeattest som bekrefter at passasjeren er skikket til å delta på turen bli forespurt.

    • Hva er fristen for å melde fra til MSC Cruises om spesielle behov?

      For å kunne tilby våre gjester en best mulig cruiseopplevelse må vi informeres om gjestenes spesielle behov i god tid, uavhengig av behovets omfang og karakter. Vi ber derfor om at gjestene informerer om eventuelle behov allerede ved bestilling, eller senest to virkedager før avreise. Etter denne fristen, kan vi ikke lenger garantere for at vi kan tilby tilstrekkelig god hjelp.

    • Hvem behandler forespørselen min og hvordan?

      Alle forespørsler som sendes direkte til MSC Cruises eller via et reisebyrå blir behandlet av ansatte med særskilt opplæring ved kontaktsenteret. I enkelte tilfeller kan nærmere undersøkelse fra et praktisk eller medisinsk ståsted være nødvendig. Dette vil bli utført av en kvalifisert spesialkomité. I alle tilfeller vil opplysninger om passasjerene bli behandlet i henhold til våre retningslinjer for personvern.

    • Hvor lenge må jeg regne med å vente på svar?

      Forespørsler vil normalt bli behandlet umiddelbart på virkedager. I noen tilfeller kan det imidlertid være nødvendig å foreta nærmere undersøkelse, og lenger behandlingstid må i så fall påregnes. I alle tilfeller forsøker vi å svare så raskt som mulig. 

    • Kan MSC Cruises avvise min bestilling eller nekte meg ombordstigning?

      Dette vil bare kunne skje av hensyn til gjestenes og mannskapets sikkerhet, som er av overordnet betydning.

    • Finnes det spesielle menyer for passasjerer med cøliaki eller for de med matallergier/intoleranse?

      Gjester med matintoleranse og/eller allergi må informere MSC Cruises om sine behov gjennom skjemaet for spesielle behov. Ved ombordstigning skal den opplyste informasjonen bekreftes i resepsjonen og/eller til hovmester.

      Glutenfrie menyer er bare tilgjengelig på skip i Musica- og Fantasia-klassen ettersom disse skipene er sertifisert av AIC (Associazione Italiana Celiachia). Alle skip har et begrenset utvalg av ferdigpakkede glutenfrie produkter.

    • Får mannskapet særskilt opplæring i å hjelpe passasjerer med funksjonshemninger eller redusert mobilitet?

      Hele mannskapet får særskilt bedriftsintern opplæring slik at de er oppmerksomme på behovene til passasjerer med funksjonshemming eller redusert bevegelighet og er i stand til å gi dem nødvendig hjelp.

    • Kan jeg reise med min førerhund?

      Ferdig utlærte og sertifiserte førerhunder er tillatt om bord på alle skip, forutsatt at de er ved god helse og har alle nødvendige dokumenter for innreise i de aktuelle landene som besøkes i løpet av cruiset. Gjesten vil bli informert på forhånd om hva slags hundelosji som er tilgjengelig, hvilke fasiliteter som tilbys og prosedyren for ombord- og ilandstigning. Gjesten er personlig ansvarlig (med hjelp fra pleieren om behov) for forvaring, mating og alminnelig omsorg av dyret.

    • Finnes det skilt for passasjerer med nedsatt syn?

      Alle våre skip er utstyrt med skilting for blinde i fellesområder, i heiser og ved inngangen til lugarene. På skipene Fantasia og Musica er det også et lydsystem i aller heiser som opplyser om hvilken etasje man er i (på engelsk).

    • Kan passasjerer med redusert mobilitet/synshemninger reise alene?

      Ja, forutsatt at han/hun er helt selvstendig. Hvis ikke må vedkommende reise med en omsorgsperson som kan gi nødvendig hjelp.

    • Hvilke områder av skipet er tilgjengelig for passasjerer med funksjonshemninger eller redusert mobilitet?

      Alle dekk, offentlige områder og andre områder hvor passasjerene ferdes er laget for å være så tilgjengelig som mulig for gjester med redusert mobilitet. Dette gjelder også hjelpefartøyene.

    • Finnes det lugarer for passasjerer med funksjonshemninger eller redusert mobilitet?

      Ja, alle skip i flåten inneholder et begrenset antall spesiallugarer med ekstra gulvplass og mer rom for bevegelse. Denne typen lugarer bør man be om allerede ved bestilling.

    • Finnes det utflukter som er tilgjengelig for passasjerer med funksjonshemninger eller redusert mobilitet?

      De fleste utflukter er helt tilgjengelige, men det er likevel lurt å sjekke detaljene. Ombord på skipet råder vi deg til å se på programmet over tilgjengelige utflukter på utfluktskontoret. Vanskelighetsgraden til hver enkelt tur vil være indikert med forklarende symboler som viser hvorvidt passasjerer med redusert mobilitet kan delta.

    • Kan jeg få dialysebehandling om bord?

      Gjester som får peritoneal dialysebehandling kan reise som normalt. Vedkommende må selv bringe med seg alle medisiner og utstyr som kan være nødvendig i løpet av reisen. Riktig medisinsk behandling er tilgjengelig gjennom skipets medisinske fasiliteter. Utstyr og maskiner for hemodialysebehandling vil bare være tilgjengelig om bord på enkelte ruter. For ytterligere informasjon om denne tjenesten, vennligst kontakt oss på info@msccruises.se.

    • Hva er MSC Cruises policy for reiser til regioner hvor Zikaviruset forekommer?

      Helsemyndigheter verden over fraråder kvinner som er – eller prøver å bli gravide – og partnerne deres mot å reise til områder hvor Zika-viruset forekommer. Derfor tilbyr MSC Cruises gravide gjester og deres medreisende i samme lugar mulighet for å avbestille cruiset sitt i disse områdene, uten omkostninger, eller alternativt å booke om reisen og velge en annen av de mange destinasjonene hvor MSC Cruises er virksomme. Cruiset må gjennomføres innen 24 måneder fra ombestillingen er gjort. Om- og avbestilling i henhold til disse betingelsene krever svangerskapsattest fra lege. Omkostningsfri om- og avbestilling reguleres i henhold til bestillingsbetingelsene våre.   Gjester som ønsker mer informasjon om Zika-viruset kan kontakte fastlegen sin eller besøke CDCs nettsted:   http://www.cdc.gov/zika/    http://www.cdc.gov/zika/hc-providers/pregnant-woman.html    http://www.cdc.gov/media/releases/2016/p0801-zika-travel-guidance.html

    • Hvilket utstyr finnes i alle lugarer?

      Alle lugarene er utstyrt med minibar, TV, interaktivt TV (skip i Musica- og Fantasia-klassen), safe, hårføner, aircondition og telefon.

    • Hva er forskjellen på innvendig og utvendig lugar?

      Utvendige lugarer har vindu eller balkong, noe som innvendige lugarer mangler.

    • Kan jeg ringe fra lugaren min?

      Ja, du ringer gratis til andre lugarer eller internt på skipet (f.eks. til butikker, Guest Service, SPA). For eksterne telefonsamtaler, som går utenfor skipet, belastes et gebyr fra ombordkontoen din. Informasjon om kostnader og veiledning finnes om bord.

    • Finnes det Room Service?

      Ja, romservice er tilgjengelig hele døgnet. Ring 99 fra telefonen i lugaren, så får du snakke med resepsjonen / Guest Service.

    • Finnes det vaskeritjenester?

      Ja, det finnes vaskeritjenester som kan brukes mot en avgift. En komplett prisliste finnes i lugaren. Du kan også ringe 99 fra telefonen i lugaren.

    • Kan jeg ta med meg elektriske apparater ombord?

      De eneste elektriske apparatene du kan ha i lugaren er elektriske barbermaskiner og hårfønere, batteriladere og datamaskiner. Apparater som produserer varme er ikke tillatt.

    • Kan jeg få frokost på lugaren?

      Ja, frokost på lugaren serveres hver morgen, bortsett fra ombordstigningsdagen, mellom kl. 07 og 10. Dette er inkludert uten ekstra kostnad dersom du reiser med opplevelsespakkene Fantastica, Aurea, Wellness eller Yacht Club, mens det koster €/$ 3,50 for gjester som reiser med opplevelsespakken Bella. Det finnes en meny tilgjengelig i lugaren. For å bestille frokost velger du hva du vil ha, og henger deretter opp menyen på dørhåndtaket utenfor lugaren kvelden før.

    • Hvordan får jeg informasjon om hva som skjer ombord?

      Daily Program er et daglig informasjonsblad som leveres til lugaren hver kveld med programmet for neste dag. Her finner du viktig informasjon om livet ombord, interessante fakta om omgivelsene eller skipet, tider for aktiviteter, måltider og andre ting som kan være kjekt å vite om. Du får også Daily Specials som inneholder dagens aktuelle tilbud, for eksempel i butikker, restauranter eller barer.

    • Hva er MSC Voyagers Club?

      MSC Voyagers Club er et lojalitetsprogram for MSC Cruises’ gjester. Det er MSC Cruises sin måte å belønne våre mest lojale reisende på.

      Les mer: MSC Voyagers Club Terms & Conditions

    • Hvorfor bør jeg bli med i MSC Voyagers Club?

      MSC Voyagers Club er gratis og enkelt å melde seg inn i. Å være medlem av klubben er en fin måte for cruiseentusiaster å oppleve livet ombord og i land på, samtidig som du får flotte fordeler og samler poeng. Jo oftere du seiler med MSC Cruises, desto bedre fordeler får du.

      Les mer: MSC Voyagers Club Terms & Conditions

    • Hvor mye koster det å bli medlem i MSC Voyagers Club?

      Å bli med i MSC Voyagers Club er enkelt og kostnadsfritt.

      Les mer: MSC Voyagers Club Terms & Conditions

    • Hvordan blir jeg medlem i MSC Voyagers Club?

      Medlemskapet kan tegnes av alle gjester som har reist med MSC Cruises minst én gang siden 2006. Alle gjester kan bli medlemmer, også barn fra 0 år. Du kan bli med i MSC Voyagers Club på følgende måte:

      • Ved å fylle ut Online Activation-skjemaet etter at du har bestilt;
      • Ved å søke om medlemskap ombord, ved MSC Voyagers Club Information Desk;   
      • Ved å fylle ut søknaden om medlemskap etter cruiset. Du finner søkeskjemaet her: www.mscvoyagersclub.com

      Når du er blitt medlem i MSC Voyagers Club, får du et Voyagers Club-kort og et medlemsnummer som du kan bruke i forbindelse med neste cruise. 
       
      Les mer: MSC Voyagers Club Terms & Conditions

    • Hva kan jeg gjøre med MSC Voyagers Club-poengene mine?

      MSC Voyagers Club-poeng gir deg medlemsrabatter når du bestiller cruise med MSC Cruises og det finnes også en rekke andre medlemsfordeler å dra nytte av under selve cruiset. Se alle fordelene og rabattene for hvert medlemskapsnivå på klubbens nettside. 
       
      Les mer: MSC Voyagers Club Terms & Conditions

    • Hvordan får jeg MSC Voyagers Club-poeng?

      MSC Voyagers Club-medlemmer tjener 100 poeng for hver $/€ 150 forhåndsbetalte tilleggstjeneste og pakke som bestilles før cruiset. Du får også 100 poeng for hver $/€ 150 du bruker ombord (unntatt på kasinoet). 

      Poengene for kjøpene ombord (også forhåndsbetalt ombordkreditt) får du når du har betalt sluttregningen. Poengene dukker opp på poengkontoen etter at cruiset er ferdig. 

      MSC Voyagers Club-poengene dine avgjør hvilket medlemskapsnivå du havner på:
      Welcome Membership: 1 confirmed booking
      Classic Membership: 1 to 2,199 points 
      Silver Membership: 2,200 to 4,299 points 
      Gold Membership: 4,300 to 9,999 points
      Black Membership: 10,000 + points 
       
      Les mer: MSC Voyagers Club Terms & Conditions

    • Hvilke butikker finnes ombord?

      Alle skipene har tax-free-butikker, hår- og skjønnhetssalonger og fotoservice. Alle gjestene i MSC Yacht Club har tilgang til privat shopping utenom butikkenes åpningstider, eksklusive visninger av utvalgte smykker på sin egen suite og personlig levering av ting som er kjøpt, til suiten.

    • Hva er butikkenes åpningstider?

      Åpningstidene står i Daily Program-bladet som leveres til lugaren hver kveld. Butikkene har vanligvis åpent på dagtid når skipet befinner seg til havs.

    • Finnes det Tax Free ombord?

      Ja, MSC Cruises har et omfattende utvalg av Duty og Tax Free-shopping på skipene.

    • Er prisene høyere ombord enn i land?

      Nei. Takket være regler som gjelder til havs kan mange produkter (f.eks. alkohol, tobakk og parfyme) selges skattefritt*. Dette gjør at prisene kan ligge 30 % lavere enn prisene i land.  

      *Avhengig av reiserute og gjeldende lover

    • Kan jeg kjøpe bilder eller DVD etter cruiset?

      Dessverre kan ikke bilder og DVD-filmer kjøpes etter cruiset. Hvis du vil kjøpe disse produktene, så anbefaler vi deg å gjøre det under cruiset.

    • Hva skjer hvis det blir dårlig vær?

      Hvis været er dårlig kommer all underholdningen til å foregå i skipets lounger og offentlige områder.

    • Hva slags aktiviteter kan jeg finne ombord?

      Følgende aktiviteter arrangeres regelmessig på alle skipene: Profesjonelle dansetimer, gruppetrening, bassengleker, kunst og håndverk, dansekvelder, temakvelder, lagidrett, brettspill, karaoke, talentkonkurranse, fun nights, quiz og sportsaktiviteter. Spør personalet og les Daily Program for mer detaljert informasjon.

    • Finnes det noen dagaktiviteter når skipet er i havn?

      Underholdningen og aktivitetene varierer mellom de forskjellige cruiserutene. Aktiviteter foregår også når skipet er i havn, blant annet profesjonelle dansetimer, gruppetrening, leker og spill, osv.

    • Koster underholdningen noe ekstra?

      Nei. Alle gjester kan nyte underholdningen uten ekstra kostnad. Unntaket er Cirque du Soleil ombord på MSC Meraviglia som er avgiftsbelagt. I noen tilfeller er det nødvendig å reservere underholdningen i forveien etter ombordstigningen.

    • Koster 4D-kinoen noe ekstra?

      Ja, 4D-kinoen på MSC Fantasia og MSC Splendida koster €6 per person. Prisene kan endres.

    • Hva slags type show kan jeg forvente ombord?

      Et variert tilbud av forestillinger og show er planlagt for hver kveld: internasjonale musikaler, klassisk og moderne musikk, dans, mimeartister, tryllekunstnere og sjonglører. Underholdningsteamet gjør sitt ytterste for at hvert cruise skal være så hyggelig som mulig. Kveldsunderholdningen står i Daily Program som leveres til lugaren din daglig.

    • Er det nødvendig å reservere plass i teateret?

      MSC Cruises har bygget store teatersaler på alle skipene for at alle gjestene skal ha god plass. Gjestene kan se en av de to forestillingene per kveld, og tidene er tilpasset de forskjellige bordsettingene for middag. Siden det er det samme showet som vises to ganger, finnes det plass til alle passasjerene. På nyrenoverte MSC Armonia, MSC Sinfonia, MSC Opera og MSC Lirica er det noen ganger opptil tre forestillinger per kveld. På disse skipene bør plassen reserveres på forhånd.

    • Hva kan småbarn spise ombord?

      Alle barna ombord kan nyte deilige og næringsrike måltider og varierte retter som barn vanligvis liker. Våre omfattende barnemenyer er spesiallaget for å appellere til barns smaker og deres ernæringsmessige behov.

    • Hvilke aldersgrenser gjelder ombord?

      Reise på cruise uten foresatte eller annen ansvarlig voksen: Karibien 21 år, andre destinasjoner 18 år.  
      Casino: 18 år  
      Treningsstudio: 14 år  
      Spa: 18 år 
      Barnebasseng: 2 år. Badebleier er ikke tillatt å bruke.  
      Voksenbasseng: 6 år. Barn kan bare bruke bassenget under tilsyn av en voksen person.
      Barnepris på utflukter: 12 år

    • Hva slags underholdning finnes for yngre gjester?

      Det finnes spesielle underholdningsprogram utformet for å passe hver aldersgruppe, i tillegg til idrettskonkurranser, spørreleker, skattejakt og leker i bassenget. Det finnes godt utstyrte spillrom og et stort utvalg leker som er håndplukket for hver aldersgruppe. Det finnes brettspill, modellerkitt og alt de trenger for å tegne, male og lage håndverk.

    • Koster barneaktiviteter noe ekstra?

      Nei, disse aktivitetene er gratis.

    • Kan barn bli med i MSC Voyagers Club?

      Ja, MSC Voyagers Club-medlemskap kan tegnes uansett alder. Hvis barnet er under 18 år, må medlemskapet godkjennes av foreldre eller foresatte. Denne informasjonen er nødvendig for å melde seg inn: fornavn, etternavn og fødselsdato. E-postadresse er valgfritt.

    • Finnes det barnesenger og barnestoler ombord?

      Ja, det finnes et begrenset antall barnesenger og barnestoler ombord, men vær forberedt på at tilgangen kan være begrenset, spesielt i høysesongen. Be reisebyrået ditt om å sende en forespørsel om disse tingene i forbindelse med bestillingen.

    • Er det mulig å la barna bli igjen ombord mens foreldrene er med på en utflukt?

      Ja, forutsatt at Mini Club får beskjed senest dagen før utflukten.