Kontakt oss

FAQ

Det er en god sjanse for at du finner den informasjonen du leter etter i vår Ofte stilte spørsmål delen, så hvorfor ikke gi det et forsøk? Du kan enten søke etter emne eller se etter et bestemt spørsmål.

Spørsmål

    • Hvordan ser prosedyrene for ombordstigning ut?

      Ombordstigningsprosedyrene varierer litt fra skip til skip. For mer detaljert informasjon, les mer her.

    • Hvordan fungerer Web Check-In?

      For å gjøre ombordstigningen så smidig som mulig, er det viktig at du alltid har med deg e-billetten din når du ankommer avgangshavnen, i tillegg til «embarkation form» med riktige personopplysninger. Hvis du bestilt direkte gjennom MSC Cruises, bør du sjekke inn ved hjelp av vår Web Check-In. Hvis du har bestilt gjennom et reisebyrå, kan du også be dem om å sjekke deg inn.
       
      Når du skriver ut e-billetten din, må følgende informasjonen angis for alle passasjerene som er omfattet av bestillingen: Fornavn, etternavn, fødselsdato, fødested, kjønn, nasjonalitet, passnummer eller nasjonalt ID-kortnummer, passet eller det nasjonale ID-kortets utstedelsesdato og utstedelsessted, passet eller det nasjonale ID-kortets utløpsdato og kontaktpersonen ved nødstilfeller (fornavn, etternavn og telefonnummer til en slektning eller venn som ikke er med på reisen).
       
      Før du drar til havnen, må du alltid kontrollere at du har alle de reisedokumentene som kreves for reisen og at alle personopplysningene i samtlige dokumenter er riktige. Hvis du må endre på noe, kan du alltid gjøre en ny innsjekking på nettet (Web Check-In) for å skrive ut en ny e-billett.

    • Hvilke dokumenter er nødvendig for et cruise?

      Hver gjest er ansvarlig for å ha alle reisedokumentene som er nødvendig for å gå ombord på skipet i den aktuelle avreisehavnen – for eksempel et gyldig pass og eventuelle visa som kreves for alle stoppene i løpet av cruiset. Passasjeren er også ansvarlig for eventuelle vaksiner som kreves for reisemålene som besøkes i løpet av cruiset.

      Merk at MSC Cruises ikke påtar seg ansvar for råd angående reisedokumenter eller innreiseregler. Gjester som ikke har dokumentene som kreves for ombordstigning eller innreise i de aktuelle landene blir nektet ombordstigning uten kompensasjon. Hvis du har spørsmål om hva som gjelder på reiseruten din, kan du kontakte oss eller eventuelt ambassaden til landet det gjelder.

    • Kan jeg ta med meg mat og drikke ombord?

      Nei, men det finnes mat og drikke å få kjøpt ombord. Denne regelen gjelder også ved ombordstigning etter besøk og utflukter på land.

    • Hvor mye bagasje kan jeg ta med meg?

      To kofferter og to kolli håndbagasje per person får tas med ombord. Les på billetten for nøyaktig informasjon om hva som gjelder på cruiset ditt.

    • Hvordan håndteres bagasjen ved ombord- og avstigning?

      Før avreise ber vi alle gjestene om å merke bagasjen med bagasjelappene som fulgte med cruisebilletten, og overlate den til MSC-personalet i terminalen. Bagasjen leveres til lugaren din like etter ombordstigningen. 

      To dager før cruiset er over får gjestene informasjon om avstigningen på lugaren sammen med nye bagasjelapper. Vennligst sett den merkede bagasjen utenfor lugardøren kvelden før ilandstigningen. Bagasjen hentes og leveres direkte til terminalen under avstigningen. Merk at prosedyrene for ombordstigning og avstigning kan variere mellom de forskjellige havnene.

    • Hva skjer hvis bagasjen eller andre eiendeler forsvinner?

      MSC Cruises, selskapets ansatte eller reisebyråene tar ikke ansvar for tapt, ødelagt eller stjålet bagasje eller personlige eiendeler. Les mer om dette i bestillingsvilkårene. Hvis bagasje eller personlige eiendeler forsvinner eller ødelegges, bør du umiddelbart ta kontakt med en ansatt på stedet.

    • Finnes det parkering ved terminalen?

      I de fleste avreisehavner kan parkering kjøpes via MSC Cruises. Vi anbefaler at parkeringen bestilles i forveien via callsenteret vårt, via reisebyrået eller online på dette nettstedet. Her kan du også få informasjon om hva som gjelder på avreisehavnen din.

    • Hvilke kredittkort er akseptert?

      Visa, MasterCard, American Express, JCB, og Diners Club.

    • Hvilke betalingsmåter finnes ombord?

      Alle kjøpene ombord betales med ditt personlige Cruise Card, noe som innebærer at du slipper å ha på deg kontanter eller betalingskort. For å aktivere ditt Cruise Card for kjøp, må du registrere betalingskortet ditt i resepsjonen eller på Cruise Card Activation Points (bare tilgjengelig på utvalgte skip) eller betale et depositum hos Guest Service i resepsjonen, etter ombordstigningen.

    • Kan jeg gjøre kontantuttak ombord?

      Hvis kredittkortet ditt er registrert for ombordkontoen din, kan du ta ut kontanter ombord. Dette kan bare gjøres i skipets valuta (euro eller amerikanske dollar, avhengig av cruiseruten) og mot en avgift.

    • Hvordan finner jeg frem ombord?

      Et oversiktskart over skipet finnes i hver lugar. For mange av skipene finnes det også kart som kan lastes ned på de respektive skipssidene her på nettstedet. Du kan alltid be personalet om hjelp hvis du ikke finner frem.

    • Hvordan er innendørstemperaturen på skipet?

      MSC Cruises sørger for at innendørstemperaturen er behagelig og det tas hensyn til de rådende værforholdene. Temperaturen i lugaren din kan du selv regulere med termostaten.

    • Hva gjør jeg hvis jeg mister noe?

      Hvis du har mistet noe eller noe har kommet bort, bør du kontakte resepsjonen eller Guest Service for å sjekke om det er levert inn.

    • Hva er en serviceavgift?

      Under cruiset vil vårt personale være til stede over hele skipet for å yte utmerket service. De har støtte av et tilsvarende antall medarbeidere og besetningsmedlemmer som jobber hardt i kulissene for at du skal nyte hvert øyeblikk om bord.For å gjøre det enklere for deg, vil MSC Cruises automatisk belaste kontoen din om bord med et daglig hotellservicetillegg på bakgrunn av reiseruten du har valgt og antall dager du faktisk mottar tjenestene. De daglige beløpene kan ikke endres. Hvis du likevel ønsker å fjerne vårt daglige hotellservicetillegg i enkelttilfeller dersom du mot formodning ikke mottar tilfredsstillende service, kan du gjøre det ved å kontakte vår kundeansvarlige om bord. Les mer om Serviceavgift.

      Serviceavgift i barer og restauranter: En 15 % serviceavgift legges automatisk til på alle kjøp i barer og restauranter.

      Serviceavgift i spa: En 15 % serviceavgift legges automatisk til på alle spa-behandlinger som kjøps ombord.

    • Er røyking tillatt?

      Røyking er kun tillatt i angitte områder ombord. Røyking er ikke tillatt i nærheten av restauranter og buffeer der det serveres mat og heller ikke i Medical Center, i barneklubber, i korridorer eller heislobbyer, på samlingsplasser for grupper f.eks. ved sikkerhetsøvelser, avstigning eller avgang for utflukter, på offentlige toaletter eller i barer tilknyttet steder der det serveres mat. Røyking er heller ikke tillatt i lugarer eller på balkonger.

    • Finnes det solsenger?

      Solsenger finnes tilgjengelig uten ekstra kostnad for passasjerene. De kan ikke reserveres, og gjestene blir bedt om ikke å oppta dem med personlige eiendeler under lengre fravær (mer enn 30 minutter). Badehåndklær finnes rundt bassengene og i lugaren. Disse må returneres etter bruk. Ikke-returnerte badehåndklær kan belastes gjestens ombordkonto.

    • Tilbyr MSC Cruises assistanse til passasjerer med funksjonshemninger eller redusert mobilitet?

      MSC Cruises og dets personale har alltid vært opptatt av gjestenes behov, og jobber hele tiden med å yte best mulig service i tråd med internasjonale standarder for tilgjengelighet.

    • Er det rullestoler tilgjengelig for passasjerene? Kan jeg bruke dem?

      Det finnes rullestoler på alle MSCs cruiseskip. De er utelukkende til bruk ved av- og påstigning eller ved nødstilfeller.

    • Kan jeg ta med medisiner ombord?

      Ja. Hvis mulig bør medisinene tas med i håndbagasjen. Vi vil også råde våre gjester til  å ta med listen over legemidler som skal tas med ombord, slik at vårt medisinske personell lettere kan bistå ved et eventuelt medisinsk nødstilfelle.

    • Hvilke medisinske tjenester finnes ombord?

      Alle skipene til MSC Cruises har et velutstyrt Medical Centre som ledes av skipslegen og annet medisinsk personell. Senterets åpningstider står i skipets Daily Program. Ved akutte behov finnes det en direktelinje du kan ringe hele døgnet. Bortsett fra i nødsituasjoner, tas det en avgift for medisinske tjenester. Informasjon om priser finnes om bord. Gjester som betaler for medisinske tjenester under cruiset kan deretter kontakte forsikringsselskapet sitt for å kreve erstatning etter cruiset.

    • Hvordan kan jeg informere MSC Cruises om mine spesielle behov?

      MSC Cruises bør informeres om alle spesielle behov via skjemaet Special Needs Form som er tilgjengelig på våre nettsider og ved alle akkrediterte reisebyråer. I tillegg til skjemaet kan en legeattest som bekrefter at passasjeren er skikket til å delta på turen bli forespurt.

    • Hva er fristen for å melde fra til MSC Cruises om spesielle behov?

      For å kunne tilby våre gjester en best mulig cruiseopplevelse må vi informeres om gjestenes spesielle behov i god tid, uavhengig av behovets omfang og karakter. Vi ber derfor om at gjestene informerer om eventuelle behov allerede ved bestilling, eller senest to virkedager før avreise. Etter denne fristen, kan vi ikke lenger garantere for at vi kan tilby tilstrekkelig god hjelp.

    • Hvem behandler forespørselen min og hvordan?

      Alle forespørsler som sendes direkte til MSC Cruises eller via et reisebyrå blir behandlet av ansatte med særskilt opplæring ved kontaktsenteret. I enkelte tilfeller kan nærmere undersøkelse fra et praktisk eller medisinsk ståsted være nødvendig. Dette vil bli utført av en kvalifisert spesialkomité. I alle tilfeller vil opplysninger om passasjerene bli behandlet i henhold til våre retningslinjer for personvern.

    • Hvor lenge må jeg regne med å vente på svar?

      Forespørsler vil normalt bli behandlet umiddelbart på virkedager. I noen tilfeller kan det imidlertid være nødvendig å foreta nærmere undersøkelse, og lenger behandlingstid må i så fall påregnes. I alle tilfeller forsøker vi å svare så raskt som mulig. 

    • Kan MSC Cruises avvise min bestilling eller nekte meg ombordstigning?

      Dette vil bare kunne skje av hensyn til gjestenes og mannskapets sikkerhet, som er av overordnet betydning.

    • Finnes det spesielle menyer for passasjerer med cøliaki eller for de med matallergier/intoleranse?

      Gjester med matintoleranse og/eller allergi må informere MSC Cruises om sine behov gjennom skjemaet for spesielle behov. Ved ombordstigning skal den opplyste informasjonen bekreftes i resepsjonen og/eller til hovmester.

      Glutenfrie menyer er bare tilgjengelig på skip i Musica- og Fantasia-klassen ettersom disse skipene er sertifisert av AIC (Associazione Italiana Celiachia). Alle skip har et begrenset utvalg av ferdigpakkede glutenfrie produkter.

    • Får mannskapet særskilt opplæring i å hjelpe passasjerer med funksjonshemninger eller redusert mobilitet?

      Hele mannskapet får særskilt bedriftsintern opplæring slik at de er oppmerksomme på behovene til passasjerer med funksjonshemming eller redusert bevegelighet og er i stand til å gi dem nødvendig hjelp.

    • Kan jeg reise med min førerhund?

      Ferdig utlærte og sertifiserte førerhunder er tillatt om bord på alle skip, forutsatt at de er ved god helse og har alle nødvendige dokumenter for innreise i de aktuelle landene som besøkes i løpet av cruiset. Gjesten vil bli informert på forhånd om hva slags hundelosji som er tilgjengelig, hvilke fasiliteter som tilbys og prosedyren for ombord- og ilandstigning. Gjesten er personlig ansvarlig (med hjelp fra pleieren om behov) for forvaring, mating og alminnelig omsorg av dyret.

    • Finnes det skilt for passasjerer med nedsatt syn?

      Alle våre skip er utstyrt med skilting for blinde i fellesområder, i heiser og ved inngangen til lugarene. På skipene Fantasia og Musica er det også et lydsystem i aller heiser som opplyser om hvilken etasje man er i (på engelsk).

    • Kan passasjerer med redusert mobilitet/synshemninger reise alene?

      Ja, forutsatt at han/hun er helt selvstendig. Hvis ikke må vedkommende reise med en omsorgsperson som kan gi nødvendig hjelp.

    • Hvilke områder av skipet er tilgjengelig for passasjerer med funksjonshemninger eller redusert mobilitet?

      Alle dekk, offentlige områder og andre områder hvor passasjerene ferdes er laget for å være så tilgjengelig som mulig for gjester med redusert mobilitet. Dette gjelder også hjelpefartøyene.

    • Finnes det lugarer for passasjerer med funksjonshemninger eller redusert mobilitet?

      Ja, alle skip i flåten inneholder et begrenset antall spesiallugarer med ekstra gulvplass og mer rom for bevegelse. Denne typen lugarer bør man be om allerede ved bestilling.

    • Finnes det utflukter som er tilgjengelig for passasjerer med funksjonshemninger eller redusert mobilitet?

      De fleste utflukter er helt tilgjengelige, men det er likevel lurt å sjekke detaljene. Ombord på skipet råder vi deg til å se på programmet over tilgjengelige utflukter på utfluktskontoret. Vanskelighetsgraden til hver enkelt tur vil være indikert med forklarende symboler som viser hvorvidt passasjerer med redusert mobilitet kan delta.

    • Kan jeg få dialysebehandling om bord?

      Gjester som får peritoneal dialysebehandling kan reise som normalt. Vedkommende må selv bringe med seg alle medisiner og utstyr som kan være nødvendig i løpet av reisen. Riktig medisinsk behandling er tilgjengelig gjennom skipets medisinske fasiliteter. Utstyr og maskiner for hemodialysebehandling vil bare være tilgjengelig om bord på enkelte ruter. For ytterligere informasjon om denne tjenesten, vennligst kontakt oss på info@msccruises.se.

    • Hva er MSC Cruises policy for reiser til regioner hvor Zikaviruset forekommer?

      Helsemyndigheter verden over fraråder kvinner som er – eller prøver å bli gravide – og partnerne deres mot å reise til områder hvor Zika-viruset forekommer. Derfor tilbyr MSC Cruises gravide gjester og deres medreisende i samme lugar mulighet for å avbestille cruiset sitt i disse områdene, uten omkostninger, eller alternativt å booke om reisen og velge en annen av de mange destinasjonene hvor MSC Cruises er virksomme. Cruiset må gjennomføres innen 24 måneder fra ombestillingen er gjort. Om- og avbestilling i henhold til disse betingelsene krever svangerskapsattest fra lege. Omkostningsfri om- og avbestilling reguleres i henhold til bestillingsbetingelsene våre.   Gjester som ønsker mer informasjon om Zika-viruset kan kontakte fastlegen sin eller besøke CDCs nettsted:   http://www.cdc.gov/zika/    http://www.cdc.gov/zika/hc-providers/pregnant-woman.html    http://www.cdc.gov/media/releases/2016/p0801-zika-travel-guidance.html

    • Hvilket utstyr finnes i alle lugarer?

      Alle lugarene er utstyrt med minibar, TV, interaktivt TV (skip i Musica- og Fantasia-klassen), safe, hårføner, aircondition og telefon.

    • Hva er forskjellen på innvendig og utvendig lugar?

      Utvendige lugarer har vindu eller balkong, noe som innvendige lugarer mangler.

    • Kan jeg ringe fra lugaren min?

      Ja, du ringer gratis til andre lugarer eller internt på skipet (f.eks. til butikker, Guest Service, SPA). For eksterne telefonsamtaler, som går utenfor skipet, belastes et gebyr fra ombordkontoen din. Informasjon om kostnader og veiledning finnes om bord.

    • Finnes det Room Service?

      Ja, romservice er tilgjengelig hele døgnet. Ring 99 fra telefonen i lugaren, så får du snakke med resepsjonen / Guest Service.

    • Finnes det vaskeritjenester?

      Ja, det finnes vaskeritjenester som kan brukes mot en avgift. En komplett prisliste finnes i lugaren. Du kan også ringe 99 fra telefonen i lugaren.

    • Kan jeg ta med meg elektriske apparater ombord?

      De eneste elektriske apparatene du kan ha i lugaren er elektriske barbermaskiner og hårfønere, batteriladere og datamaskiner. Apparater som produserer varme er ikke tillatt.

    • Kan jeg få frokost på lugaren?

      Ja, frokost på lugaren serveres hver morgen, bortsett fra ombordstigningsdagen, mellom kl. 07 og 10. Dette er inkludert uten ekstra kostnad dersom du reiser med opplevelsespakkene Fantastica, Aurea, Wellness eller Yacht Club, mens det koster €/$ 3,50 for gjester som reiser med opplevelsespakken Bella. Det finnes en meny tilgjengelig i lugaren. For å bestille frokost velger du hva du vil ha, og henger deretter opp menyen på dørhåndtaket utenfor lugaren kvelden før.

    • Hvordan får jeg informasjon om hva som skjer ombord?

      Daily Program er et daglig informasjonsblad som leveres til lugaren hver kveld med programmet for neste dag. Her finner du viktig informasjon om livet ombord, interessante fakta om omgivelsene eller skipet, tider for aktiviteter, måltider og andre ting som kan være kjekt å vite om. Du får også Daily Specials som inneholder dagens aktuelle tilbud, for eksempel i butikker, restauranter eller barer.

    • Hva er MSC Voyagers Club?

      MSC Voyagers Club er et lojalitetsprogram for MSC Cruises’ gjester. Det er MSC Cruises sin måte å belønne våre mest lojale reisende på.

      Les mer: MSC Voyagers Club Terms & Conditions

    • Hvorfor bør jeg bli med i MSC Voyagers Club?

      MSC Voyagers Club er gratis og enkelt å melde seg inn i. Å være medlem av klubben er en fin måte for cruiseentusiaster å oppleve livet ombord og i land på, samtidig som du får flotte fordeler og samler poeng. Jo oftere du seiler med MSC Cruises, desto bedre fordeler får du.

      Les mer: MSC Voyagers Club Terms & Conditions

    • Hvor mye koster det å bli medlem i MSC Voyagers Club?

      Å bli med i MSC Voyagers Club er enkelt og kostnadsfritt.

      Les mer: MSC Voyagers Club Terms & Conditions

    • Hvordan blir jeg medlem i MSC Voyagers Club?

      Medlemskapet kan tegnes av alle gjester som har reist med MSC Cruises minst én gang siden 2006. Alle gjester kan bli medlemmer, også barn fra 0 år. Du kan bli med i MSC Voyagers Club på følgende måte:

      • Ved å fylle ut Online Activation-skjemaet etter at du har bestilt;
      • Ved å søke om medlemskap ombord, ved MSC Voyagers Club Information Desk;   
      • Ved å fylle ut søknaden om medlemskap etter cruiset. Du finner søkeskjemaet her: www.mscvoyagersclub.com

      Når du er blitt medlem i MSC Voyagers Club, får du et Voyagers Club-kort og et medlemsnummer som du kan bruke i forbindelse med neste cruise. 
       
      Les mer: MSC Voyagers Club Terms & Conditions

    • Hva kan jeg gjøre med MSC Voyagers Club-poengene mine?

      MSC Voyagers Club-poeng gir deg medlemsrabatter når du bestiller cruise med MSC Cruises og det finnes også en rekke andre medlemsfordeler å dra nytte av under selve cruiset. Se alle fordelene og rabattene for hvert medlemskapsnivå på klubbens nettside. 
       
      Les mer: MSC Voyagers Club Terms & Conditions

    • Hvordan får jeg MSC Voyagers Club-poeng?

      MSC Voyagers Club-medlemmer tjener 100 poeng for hver $/€ 150 forhåndsbetalte tilleggstjeneste og pakke som bestilles før cruiset. Du får også 100 poeng for hver $/€ 150 du bruker ombord (unntatt på kasinoet). 

      Poengene for kjøpene ombord (også forhåndsbetalt ombordkreditt) får du når du har betalt sluttregningen. Poengene dukker opp på poengkontoen etter at cruiset er ferdig. 

      MSC Voyagers Club-poengene dine avgjør hvilket medlemskapsnivå du havner på:
      Welcome Membership: 1 confirmed booking
      Classic Membership: 1 to 2,199 points 
      Silver Membership: 2,200 to 4,299 points 
      Gold Membership: 4,300 to 9,999 points
      Black Membership: 10,000 + points 
       
      Les mer: MSC Voyagers Club Terms & Conditions

    • Hvilke butikker finnes ombord?

      Alle skipene har tax-free-butikker, hår- og skjønnhetssalonger og fotoservice. Alle gjestene i MSC Yacht Club har tilgang til privat shopping utenom butikkenes åpningstider, eksklusive visninger av utvalgte smykker på sin egen suite og personlig levering av ting som er kjøpt, til suiten.

    • Hva er butikkenes åpningstider?

      Åpningstidene står i Daily Program-bladet som leveres til lugaren hver kveld. Butikkene har vanligvis åpent på dagtid når skipet befinner seg til havs.

    • Finnes det Tax Free ombord?

      Ja, MSC Cruises har et omfattende utvalg av Duty og Tax Free-shopping på skipene.

    • Er prisene høyere ombord enn i land?

      Nei. Takket være regler som gjelder til havs kan mange produkter (f.eks. alkohol, tobakk og parfyme) selges skattefritt*. Dette gjør at prisene kan ligge 30 % lavere enn prisene i land.  

      *Avhengig av reiserute og gjeldende lover

    • Kan jeg kjøpe bilder eller DVD etter cruiset?

      Dessverre kan ikke bilder og DVD-filmer kjøpes etter cruiset. Hvis du vil kjøpe disse produktene, så anbefaler vi deg å gjøre det under cruiset.

    • Hva skjer hvis det blir dårlig vær?

      Hvis været er dårlig kommer all underholdningen til å foregå i skipets lounger og offentlige områder.

    • Hva slags aktiviteter kan jeg finne ombord?

      Følgende aktiviteter arrangeres regelmessig på alle skipene: Profesjonelle dansetimer, gruppetrening, bassengleker, kunst og håndverk, dansekvelder, temakvelder, lagidrett, brettspill, karaoke, talentkonkurranse, fun nights, quiz og sportsaktiviteter. Spør personalet og les Daily Program for mer detaljert informasjon.

    • Finnes det noen dagaktiviteter når skipet er i havn?

      Underholdningen og aktivitetene varierer mellom de forskjellige cruiserutene. Aktiviteter foregår også når skipet er i havn, blant annet profesjonelle dansetimer, gruppetrening, leker og spill, osv.

    • Koster underholdningen noe ekstra?

      Nei. Alle gjester kan nyte underholdningen uten ekstra kostnad. Unntaket er Cirque du Soleil ombord på MSC Meraviglia som er avgiftsbelagt. I noen tilfeller er det nødvendig å reservere underholdningen i forveien etter ombordstigningen.

    • Koster 4D-kinoen noe ekstra?

      Ja, 4D-kinoen på MSC Fantasia og MSC Splendida koster €6 per person. Prisene kan endres.

    • Hva slags type show kan jeg forvente ombord?

      Et variert tilbud av forestillinger og show er planlagt for hver kveld: internasjonale musikaler, klassisk og moderne musikk, dans, mimeartister, tryllekunstnere og sjonglører. Underholdningsteamet gjør sitt ytterste for at hvert cruise skal være så hyggelig som mulig. Kveldsunderholdningen står i Daily Program som leveres til lugaren din daglig.

    • Er det nødvendig å reservere plass i teateret?

      MSC Cruises har bygget store teatersaler på alle skipene for at alle gjestene skal ha god plass. Gjestene kan se en av de to forestillingene per kveld, og tidene er tilpasset de forskjellige bordsettingene for middag. Siden det er det samme showet som vises to ganger, finnes det plass til alle passasjerene. På nyrenoverte MSC Armonia, MSC Sinfonia, MSC Opera og MSC Lirica er det noen ganger opptil tre forestillinger per kveld. På disse skipene bør plassen reserveres på forhånd.

    • Hva kan småbarn spise ombord?

      Alle barna ombord kan nyte deilige og næringsrike måltider og varierte retter som barn vanligvis liker. Våre omfattende barnemenyer er spesiallaget for å appellere til barns smaker og deres ernæringsmessige behov.

    • Hvilke aldersgrenser gjelder ombord?

      Reise på cruise uten foresatte eller annen ansvarlig voksen: Karibien 21 år, andre destinasjoner 18 år.  
      Casino: 18 år  
      Treningsstudio: 14 år  
      Spa: 18 år 
      Barnebasseng: 2 år. Badebleier er ikke tillatt å bruke.  
      Voksenbasseng: 6 år. Barn kan bare bruke bassenget under tilsyn av en voksen person.
      Barnepris på utflukter: 12 år

    • Hva slags underholdning finnes for yngre gjester?

      Det finnes spesielle underholdningsprogram utformet for å passe hver aldersgruppe, i tillegg til idrettskonkurranser, spørreleker, skattejakt og leker i bassenget. Det finnes godt utstyrte spillrom og et stort utvalg leker som er håndplukket for hver aldersgruppe. Det finnes brettspill, modellerkitt og alt de trenger for å tegne, male og lage håndverk.

    • Koster barneaktiviteter noe ekstra?

      Nei, disse aktivitetene er gratis.

    • Kan barn bli med i MSC Voyagers Club?

      Ja, MSC Voyagers Club-medlemskap kan tegnes uansett alder. Hvis barnet er under 18 år, må medlemskapet godkjennes av foreldre eller foresatte. Denne informasjonen er nødvendig for å melde seg inn: fornavn, etternavn og fødselsdato. E-postadresse er valgfritt.

    • Finnes det barnesenger og barnestoler ombord?

      Ja, det finnes et begrenset antall barnesenger og barnestoler ombord, men vær forberedt på at tilgangen kan være begrenset, spesielt i høysesongen. Be reisebyrået ditt om å sende en forespørsel om disse tingene i forbindelse med bestillingen.

    • Er det mulig å la barna bli igjen ombord mens foreldrene er med på en utflukt?

      Ja, forutsatt at Mini Club får beskjed senest dagen før utflukten.

Our offices

Select your country

  • Austria

    MSC Kreuzfahrten (Austria) GmbH 

    Mariahilferstraße 103/3/2 

    1060 Wien

    click here  for more details

  • Belgium

    MSC Cruises Belgium  
    Boulevard de l’Humanité 65 
    1601 RUISBROEK 
    Belgium
    Click here (french website or flamish website) for more details
  • Bulgaria

    Premier Tours (MSC Partners)
    43 Bregalnitsa Str
    1606 Sofia - Bulgaria
    Phone:+359 29201215
    Fax:+359 29209830

    CONTITRANS M. Ltd (MSC Partners)
    Yakubica Street, 25, 1st floor, office 19
    1164 Sofia - Bulgaria
    Phone:+359 29627518
    Fax:+359 29626520

    Travel Holidays Ltd (MSC Partners)
    14 Voynishka str
    8000 Burgas - Bulgaria

    Europa Tour Professional (MSC Partners)
    183 Rakovski str
    1142 Sofia - Bulgaria
    Phone: + 359 888515113

    Utopia Tour (MSC Partners)
    Phone: + 359 2 44 33 739

    Cruise Expert (MSC Partners)
    70, Vitosha Blvd.
    Sofia 1000, Bulgaria
    Phone: + 359 876 000822


    Travel Agency Blue Seas Ltd-14
    Arch Petkomomoliv Str,
    fl 3 app 11 Varna 

    Phone: +359 889276910

    Usit Colours - 35
    Vasiil Levski Blvd.,
    Sofia 1000, Bulgaria

    Phone: +359 29811900 ext. 303

    New Travel Agency -
    Ltd 92 Levski Bld 

    1504, Sofia Bulgaria
    Phone: +359 24640400/1/2 - +359 24640405
    Fax +359 9884708219

  • Croazia | Bosnia | Serbia | Slovenia

    MSC Krstarenja doo
    Sv Kriza 3
    HR 20 000 Dubrovnik
    Croatia
                 

    Office Split
    Gat sv. Duje 1 (Trajektni terminal)
    HR 21000 Split - Croatia

    Office Zagreb
    Jurišićeva 19 (Rotonda centar III. kat)
    HR 10000 Zagreb  - Croatia 


    Click here  for more details

  • Cyprus

    TOP KINISIS TRAVEL (MSC Partners)
    33B, Ayias Zonis Str
    PO Box 53081 3300 Limassol - Cyprus
    Phone:+ 357 25818681
    Fax: + 357 25353900
  • France

    MSC Croisières
    5 rue Barbès
    92120 Montrouge - France

    Click here   for more details

  • Germany

    MSC Kreuzfahrten GmbH
    Ridlerstraße 37
    80339 München


    Click here  for more details

  • Greece

    BlueSun Travel & Consulting  

    A: 3, Stadiou St. - 1st Floor

    Syntagma Square, Athens, Greece 10562

    T/F: +30-210-3254642

    VAT 800612135

    E: bluesun1954@gmail.com

    Skype: bluesuntravelandconsulting

    www.nereusgroup.gr

     

    MANESSIS TRAVEL (MSC Partners)
    4, Filellilon Street
    10557 Athens - Greece
    Phone: +30 210 3211 777
    Fax: +30 210 3211 527


    VERSUS TRAVEL Ltd (MSC Partners)
    7, Filellinon Street
    10557 Athens - Greece
    Phone: + 30 210 3232 800
    Fax: + 30 210 3232 450


    NEREUS GROUP (MSC Partners)
    2, Afentouli Str.
    18536 Piraeus - Greece
    Phone/Fax: +30 210 4524 842

    TOP KINISIS HELLAS MEPE (MSC Partners)
    22, Filellinon Str.
    10557 Athens - Greece
    Phone: + 30 210 3232 501
    Fax: + 30 210 3232 059


    GOLDAIR TOURISM S.A. (MSC Partners)
    1st Km Paianias,Markopoulou Avenue
    19002 Paiania Attica Greece

    CRUISE EXPERTS (MSC Partners)
    6, Paleologou Benizelou str
    10556, Plaka, Athens, Greece
    Phone: +30 210 3259900


    NAVIHELLAS CRUISE CENTER (MSC Partners)
    83, Iroon Politechniou Ave.
    GR 185 36 Piraeus, Greece
    Phone: + 30 210 4284391

    TOP KINISIS HELLA MEPE (MSC Partners)
    22, Filellinon Str.
    10557 Athenes - Greece
    Phone: +30 2103232501
    Fax: +30 2103232059

    CRUISE EXPERTS (MSC Partners)
    6, Paleologou Benizelou str
    10556, Plaka, Athens;Greece
    Phone: +30 2103259900

  • Hungary

    VISTA (MSC Partners)
    Andrassy ut 1
    H-1061 Budapest - Hungary
    Phone: +36 4299747
    Fax: +36 42999750


    MAHART TOURS (MSC Partners)
    Belgrád rakpart - Nemzetközi Hajóállomás 
    H-1056 Budapest- Hungary
    Phone: +36 14844012
    Fax: +36 12664223


    FOR TWO (MSC Partners)
    UTAZÁSI IRODA Kft. Montevideo u. 2/c
    H -1037 Budapest - Hungary
    Phone: +361 355 7897


    CHEMOL TRAVEL (Marshaller Kft) (MSC Partners)
    Batthyány utca 49. fsz. 9.
    H-1051 Budapest - Hungary
    Phone: +361 266 21 74


    OTP Travel Ltd. (MSC Partners)
    Nádor utca 2
    H-1051 Budapest, Hungary
    Phone: + 36-1-354-7307
    Fax: + 36-1-354-7330


    WELLNESS TRAVEL (MSC Partners)
    Frankel Leò u 13
    H - 1027 Budapest - Hungary
    Phone: +361 451 0700
    Fax: +361 239 5733


    NUR NECKERMANN Kft (MSC Partners)
    Dayka Gábor u. 5.
    H-1118 Budapest, Hungary
    Phone: + 36 40 244 444
    E-mail: msc@neckermann.hu


    BOCI TOURS Kft 
    O'hidy Krisztina
    email: info@bocitours.hu
    Mobile phone: 36704256351

  • Italy

    MSC Crociere Customer Service 
    Via A. Depretis, 31 
    80133 Napoli Italia 
     
    Click here   for more details
  • Latvia

    Cruiselines Agency Ltd (MSC Partners)
    Pernavas iela 19-205,
    LV1010 Riga, Latvia
    Phone: +371 67331675
    Fax: +371 67331674


    Pegasus International (MSC Partners) 

    11 Kalku iela,
    LV-1050 Riga, Latvia
    Phone: +371 67357733

  • Lithuania

    KELIONIU AKADEMIJA (MSC Partners)
    S. Zukausko 35-99
    Vilnius 09129, Lithuania
    Phone: + 370 5 2430636
    Phone: + 370 607 92223
    Fax: +370 5 2430661

    TRAVEL AGENCY "West Express" Vilnius
    Phone: +370 52122500


  • Malta

    Hamilton Travel Co. Ltd. (MSC Partners)
    4 St. Publius Street
    Floriana FRN 1443- Malta
    Phone: +356-21-241292/249543
    Fax: +356-21-226430/223598
  • Netherlands

    MSC Cruises the Netherlands B.V.
    Kruisweg 825-A
    2132 NG  Hoofddorp

    Click here  for more details

  • Poland

    VENITI TOUR SAFPOL Travel Sp. z o.o. (MSC Partners)
    ul. Pańska 96 lok. 38
    00-837 Warszawa, Poland
    Phone: + 48 226306333
    Fax: + 48 226306334


    NIEBIESKAMILA (MSC Partners)
    Biuro Podrozy Niebieska Mila ul.Wschowska 9
    60-164 Poznan, Poland
    Phone: +48 061 861 42 00
    Fax: +48 061 868 56 38


    PT TOURS GRUPA ATLAS TOURS Sp. Zo.o. (MSC Partners)
    Zory 44-240, ul. Moniuszko 15
    44-200 Rybnik, ul. Korfantego 1, Poland
    Phone: +48 (32) 43 52 344 (ext. 116)
    Phone: +48 (32) 43 52 344


    MARCO POLO TRAVEL Sp. Zo.o. (MSC Partners)
    ul. Woronicza 15
    02-625 Warszawa, Poland
    Phone: +48 22 492 77 90
    Fax: + 48 22 567 31 01


    Schmetterling Reisen (MSC Partners)
    91286 Obertrubach, Germany
    Phone: +49 (0) 91 97 62 82 0
    Fax: +49 (0) 91 97 .62 82 - 182

    Magazine Italian Style (MSC Partners)
    Ul. Sw Mikolaja 59-60
    50-127 Wroclaw, Poland
    Phone: +48 697250399


    Rejsclub (MSC Partners)
    ul. Podkomorzego 58a/1,
    83-000 Gdansk Pruszcz, Poland
    Phone: (+48) 058 713 82 00
    Fax: +48 (58) 713 82 01

  • Portugal

    MSC Cruzeiros Portugal
    Empreendimento Alcantara-Rio, Rua Fradesso de Silveira nº 4 - 1ºA
    1300-609 Lisbon, Portugal 


    Click here  for more details

  • Romania

    Croaziere.net Cluj-Napoca (MSC Partners)

    Str. Memorandumului nr. 17, ap. 1

    400114, Cluj-Napoca, Romania

    Phone: +40 264 593 772

    Fax: +40 364 819 706


    Croaziere.net Bucuresti (MSC Partners)

    Str. Benjamin Franklin nr. 9, sector 1

    010288, Bucuresti, Romania

    Phone: +40 314 259 795

    Fax: +40 371 434 369


    Croaziere.net Constanta (MSC Partners)

    Blvd. Tomis nr. 65

    900725, Constanta, Romania

    Phone: +40 241 660 116

    Fax: +40 241 520 101


    Croaziere.net Brasov (MSC Partners)

    Str. Muresenilor nr. 3, ap. 4

    500026, Brasov, Romania

    Phone: +40 368 005 364

    Fax: +40 364 819 706


    Happy Tour (MSC Partners)
    Metropolis Center str Grigore Alexandrescu 89-97 etaj 4
    Aripa Vest sector 1 011033 Bucarest, Romania
    Phone:+4021 3070601
    Fax:+4021 3070640


    Perfect Tour (MSC Partners)
    26 Sevastapol St
    010992 Bucharest Romania
    Phone:+40 314022458
    Fax:+40 213119954


    Aerotravel (MSC Partners) 

    Calea Victoriei 91-93,
    sector 1, 010067 Bucharest, Romania
    Phone:+40 213167306
    Fax:+40 213167303


    Carpatour (MSC Partners)
    Bld. 15 Noiembrie, 1
    Brasov, Romania
    Phone/ Fax: +40 (268) 471 057


    Ship Travel International (MSC Partners)
    Str N Titulescu nr 6
    810268 Braila Romania
    Phone:+40 0239689800
    Fax:+40 0239692158


    4 U travel (MSC Partners) 

    16, Londra Street, ap 6
    011763, Bucharest Romania
    Phone/ Fax: +40.72.334433

    J'INFO TOURS -  
    Street Jules Michelet, no.1 - Sector 1, 
    010458  Bucharest ROMANIA   
    Phone +40 21 316 58 10    
    Fax+40 213163198 

    Happy Cruises 
    Str. Dr. Felix nr. 57, etaj 1, sector 1, 
    Bucuresti, Romania 
    Phone +40 31 403 5073   
    Fax+40 31 403 5079       

    Pegas Holiday SC 
    Pegas Holiday SRL - 
    CHRISTIAN 76 TOURS 
    Calea Dorobantilor, nr 54 
    Sector 1, 010574 Bucarest  

    AGOS TOUR - 
    Str Vasile Loichita nr 1-3 
    Bl. C, SAD 8 Timisoara – Timis Romania 
    Phone: +40 0356 100 538               
  • Russia

    Armenia, Azerbaijan, Belarus
     
    PAC GROUP 
    Lubyansky proezd 21-5 
    101000 Moscow, Russia 
    Phone: +7 4959330950 
    Fax: +7 4959330952
  • Scandinavia

    MSC Cruises Scandinavia AB
    Första Hötorgshuset Sveavägen 17, 13th floor 
    S-111 57 Stockholm- Sweden

    Click here (Sweden website, Norway website, Denmark website) for more details

  • Spain

    MSC CRUCEROS, S.A.U.
    C/AREQUIPA, 1 -  4ª
    28043 Madrid - Espana

    Click here for more details

  • Switzerland

    MSC Kreuzfahrten AG
    Weisse Gasse 6
    CH-4001 Basel - Switzerland 


    Click here (french website or german website) for more details

  • Turkey

    MSC Cruises Turkey
    Altunizade Mahallesi
    Kısıklı Cad. No:42
    34662 Üsküdar İstanbul
    Phone : +90.216.444.67.20
    Telefax: + 90.216.4745698
  • Ukraine

    Center Cruises of Ukraine Ltd (MSC Partners) 
    Sadovaya st 3, off 203 
    65023 Odessa - Ukraine 
    Phone: +38048 7847272 
    Fax: +38048 7847274
     
    PAC GROUP (MSC Partners) 
    L.Ukrainki bul. 34, office 510 
    01133 Kiev, Ukraine
    Phone: +38044 2062080 
    Fax: +38044 2062080
  • United Kingdom & Ireland

    MSC Cruises Ltd.

    5 Roundwood Avenue 

    Stockley Park

    Uxbridge

    UB11 1AF - Great Britain UK 


    Click here for more details

  • USA

    MSC Cruises USA INC.
    6750 North Andrews Avenue, Suite 100
    Fort Lauderdale, Florida FL 33309 USA

    Click here for more details

  • Argentina

    MSC Cruceros S. A.
    Marcelo T. de Alvear 624 - 1° Piso
    C1058AAH Buenos Aires - Argentina

    Click here for more details

  • Brazil

    MSC CRUZEIROS DO BRASIL LTDA.
    Av. Ibirapuera 2332 - 6th floor - tower #2
    04028-003 SAO PAULO - SP -Brazil


    Click here for more details

  • Mexico

    MSC Cruceros
    Union 2 Esq. Benjamin Franklin - Col. Escandon
    C. P. 11800 Mexico D.F.

    Click here for more details

  • Egypt

    MSC Company Egypt
    55, El Sultan Street
    PO Box: 670 Alexandria - Egypt

    Click here  for more details

  • Israel

    MSC Israel Ltd
    Beit Amot 157 Jaffa Rd
    31339 Haifa - Israel
    Phone : +972-4-8549046
    Fax : +972-4-8510161

     

    Click here for more details

  • Jordan

    Santa Fé Travel and Tourism (MSC Partner)
    4th Floor, Amman Gate Bldg., Harem Bin Qutbah St. - Al Sahe

    Amman - Jordan 

    Phone: + 962 6 5859998 
    Fax : +962 6 5859958    

    Web: www.santafe.jo

  • Lebanon

    MSC Lebanon Cruises Division
    Gemaizeh, St. Famille Str. Marine Tower, 2nd Floor

    Beirut - Lebanon


    Click here   for more details.

  • Morocco

    Sky Holidays (MSC Partners)
    7, Rue George Sand Val Fleuri
    PO Box 60014 Casablanca - Morocco 
    Phone: +212- 522 99 10 99
    Fax : +212- 522 98 23 04

    Equinox 5 (MSC Partners)
    5, Avenue Annakhil
    hay Riad, Rabat- Morocco
    Phone: + 212 537563060

    TUT Travel&Tourism-16 Rue Tanta (Derriere Hotel Balima) 
    Rabat Maroc 
    tuttravel@menara.ma   
  • South Africa

    MSC Cruises South Africa 

    Johannesburg:1 Wessels Road, Rivonia - South Africa 
    Durban: 33 Claribel Road, Morningside - South Africa 
    Cape town :Block C Ground Floor, Lagoon - South Africa 

    Beach Office Park, Cnr Boundry Rd & Marine Drive, Milnerton


    Click here for more details

  • Tunisia

    D' Alessandro Travel (MSC Partners)  
    45, Av. Habib Bourguiba - Le Colisée
    Tunis - Tunisia
    Phone: + 216 71 33 95 00
    Fax: + 216 71 35 12 59

    Orange Travel Group - Orange Cruises (Tunisie) S.A. (MSC Partners)
    41, Rue d'Iran
    1002 Tunis, Tunisie
    Phone: + 216 71 831 141
    Fax: + 216 71 831 132

    Julia Tours and cruises (MSC Partners) 
    130, Av. De la Republique
    La Goulette 2060 - Tunis, Tunisie

    Decouvertes de Sotuvit (MSC Partners) 
    4 Avenue des Etats Unis, 1002 Tunis
    Phone: + 216 22301190
    Fax: + 216 71905297

    AMEL VOYAGES - 
    81 Avenue Khereddine Pacha – 
    Pacha Center -Entrée A – 5° 
    Etage Tunis 1073  
    Phone+216 58309960
  • United Arab Emirates

    Sharaf Travel (MSC Partners)
    Near Burjuman Centre
    Khalid Bin Waleed Street
    P.O.Box 21593, Bur Dubai, Dubai U.A.E.
    Phone: +971 (0)4 3966969 
    Fax: +971 (0)4 3975377
  • Australia & New Zealand

    MSC Cruises (Australia) Pty Ltd.
    Suite 532 5 Lime Street, King Street Wharf
    Sydney NSW 2000- Australia

    Click here for more details

  • Bangladesch

    Marco Shipping Company Limited 
    Rupayan Karim Tower (4th floor)80, 
    VIP Road, Kakrail, Dakha-1000 
    Phone:+88-028397333 
    Fax:+88-028391333 
    General email saber@mscbangla.com
  • China (PRC)

    MSC Cruises Travel Agent (Shanghai) Co., Ltd
    Room 1608, SIPG Tower, 358 Dongdaming Road, 200080
    200080 Shanghai-China
    Fax: +86 21 35308393
  • India

    Sharaf Travels Pvt. Ltd.

    MSC House, Opp. Divine Child High School,

    Andheri Kurla Road,

    Andheri (E),

    Mumbai – 400059,

    India

    Phone:  +91-22-67313053/56/58

    Fax:        +91-22-67313010

  • Japan

    MSC Cruises Japan Ltd 
    Toranomon Kiyoshi Bldg. 2F, 4-3-10 Toranomon, Minato-ku
    Tokyo, 105-0001 Japan 


    Click here for more details

  • Kazakhstan

    Kyrgyzstan, Tadjikistan, Turkmenistan, Uzbekistan
     
    PAC GROUP 
    Shevchenko str. 90, fl.11 – office 112
    050022 Almaty, Kazakhstan 
    Phone: +7 7273137878
    Fax: +7 7273137878
  • Korea

    ICK (International Cruise Korea) (MSC Partners)
    Gwanghwamun Officia Rm 1328 163 Sinmunno 1-ga, Jongno-gu
    Seoul - Korea
    Phone: + 82-2-6901-1761
    Fax: + 82-2-6901-1799
  • Singapore

    Modern Shipping Travels
    Pte Ltd 3, Shenton Way 15-12
    Shenton House Singapore 068805
  • Sri Lanka

    Travel House- Nkar Travels & Tours (Pvt) Ltd (MSC Partners)
    45, Ananda Coomaraswamy Mawatha, Colombo 07
    Sri Lanka
    Tel: +94 11 2564584
    Fax:  +94 11 2564587

    Jetwing Travels (MSC Partners)
    Jetwing House 46/26 Navam Mawatha
    Colombo 2 - Sri Lanka
    Phone: + 94 11 234 5723

  • Thailand

    SEA Tours (MSC Partners)
    Suite No. 88-92, 8th floor
    Payatai Plaza 128
    Phyathai Road, Rajthavee
    Bangkok 10400 - Thailand
    Phone: +66 022165783-93
    Fax: +66 053271401

    JOYFUL TRAVEL (MSC Partners)   
    88 SSP Bldg 3 Silom Khwang Suriyawong Khet Bang Rak
    Bangkok 10500 - Thailand
    Phone:+66 2634 2300
    Fax: +66 2634 2299