SPESIALBEHOV

Introduksjon

Spesielle helsemessige bekymringer – tilgjengelighet

MSC Cruises og dets personell har alltid vært oppmerksomme på gjestenes behov, ved å hele tiden tilby den beste servicen og ved å møte internasjonale tilgjengelighetsstandarder.
For informasjon om assistanse som tilbys om bord og ved våre havneterminaler, ber vi deg vennligst rådføre deg med sidene i denne seksjonen, de generelle bookingvilkårene, transportvilkårene og nyttig informasjon tilgjengelig på MSC Cruises offisielle nettside.
Introduksjon

Spesielle helsekrav

Ofte stilte spørsmål («FAQ»)

Spørsmål

    • Kan passasjerer med synshemming reise alene?

      Ja, forutsatt at han/hun er helt selvstendig. Hvis ikke må vedkommende reise med en omsorgsperson som kan gi nødvendig hjelp, eller med førerhund.

    • Kan jeg reise med min førerhund?

      Tilstrekkelig trente og sertifiserte førerhunder er tillatt om bord, forutsatt at de er i god helsetilstand og har alle nødvendige dokumenter for å komme inn i alle land som besøkes i løpet av cruiset. Gjesten vil informeres på forhånd om innkvartering for dyret, tilgjengelige fasiliteter og ombord- og ilandstigningsprosedyren. Gjestene er personlig ansvarlig (med hjelp av omsorgsperson dersom aktuelt) for forvaring, fôring og generell omsorg for dyret.

    • Finnes det skilt for passasjerer med synshemming?

      Alle våre skip er utstyrt med skilt i blindeskrift i offentlige områder, i heiser og ved inngangen til lugarene. Det finnes også et taleanlegg i heisene på Fantasia- og Musica-klasseskipene, som kunngjør etasjene på engelsk.

    • Kan passasjerer med hørselshemming reise alene?

      Ja, forutsatt at de har delvis hørselshemming og det er et TDD-system i vedkommendes lugar (inkludert lys og vibrerende enheter, en teksttelefon og analog alarmklokke). Hvis ikke må vedkommende reise med en omsorgsperson. Et begrenset antall av dette utstyret er tilgjengelig på alle skip, og må bes om allerede ved bestilling.

    • Kan jeg reise dersom jeg er gravid?

      Ja, forutsatt at du ikke når eller overskrider den tjuefjerde svangerskapsuke i løpet av turen. Uavhengig av svangerskapsfase, bør lege konsulteres før et cruise for å vurdere om gjesten er skikket til å reise.

    • Kan jeg få dialysebehandling om bord?

      Peritoneal dialyse kan utføres ved vårt medisinske senter om bord, dersom gjesten selv tar med seg alle nødvendige medisiner og utstyr. Utstyr og maskiner som brukes til hemodialysebehandling finnes bare om bord på bestemte cruiseskip. Vennligst kontakt din reiseoperatør for mer informasjon om denne tjenesten.

    • Kan MSC Cruises tilby hjelp og underholdning til barn med nedsatt funksjonsevne?

      Barn med nedsatt funksjonsevne har normal tilgang til alle tjenester og fasiliteter om bord: selv om underholdningspersonalet ikke har tilbud om barnepass, er de opplært til å kunne tilby et vell av underholdning spesielt rettet mot barn og unge. Alle barn, inkludert de med nedsatt funksjonsevne, blir tildelt sitt underholdningsområde avhengig av alder. Dersom det er nødvendig kan barn eller unge med særskilte behov bli plassert i en lavere aldersgruppe (i samråd med foresatte), eller de kan ta del i spesifikke aktiviteter, sammen med sine foresatte dersom nødvendig. Dersom det er behov, eller ved nødstilfelle, vil foresatte bli varslet omgående, eventuelt ved hjelp av personsøkere.

    • Finnes det spesielle menyer for passasjerer med cøliaki eller for de med matallergier/intoleranse?

      Gjester med matintoleranser og/eller allergier blir bedt om å informere MSC Cruises om sine behov gjennom skjemaet for særskilte behov, og, etter ombordstigning, om å bekrefte sine behov ved resepsjonen – og/eller med Maître d’Hôtel. I tillegg, for middelhavs- og nord-europeiske ruter, er MSC Splendida, MSC Fantasia, MSC Magnifica, MSC Musica, MSC Orchestra, MSC Poesia og MSC Divina alle sertifiserte av den Italienske Cøliakiforeningen (ICA) med hensyn til tilberedning og servering av glutenfrie retter (MSC Preziosa vil starte sertifiseringsprosessen umiddelbart etter innvielsen; dette er ventet å ta rundt tre måneder). Alle skip har et utvalg forhåndstilberedte glutenfrie produkter om bord. Dersom personalet er blitt varslet på forhånd står de mer enn gjerne til tjeneste med å hjelpe gjestene å velge retter som ikke inneholder mat eller ingredienser som kan forårsake en allergisk reaksjon.

    • Kan jeg medbringe mat eller drikke om bord?

      Mat og drikke kan kun medbringes om bord av helsemessige årsaker. Dersom det ikke foreligger noen helsemessig grunn vil maten bli konfiskert ved innsjekking, og returnert ved cruisets slutt.

    • Kan jeg medbringe medisiner om bord?

      Ja. Dersom det er mulig, bør de medbringes i håndbagasjen. Vi vil også råde våre gjester til å ta med listen over legemidler som skal tas med om bord, slik at vårt medisinske personell lettere kan bistå ved et eventuelt medisinsk nødstilfelle.